2022-07-13 06:00Pressemeddelelse

Inflation tvinger danskerne til drastisk ændrede købevaner

Inflation skaber problemer for danskernes privatøkonomi

Dyrere varer og høje energipriser bekymrer danskerne, og 50% har ændret deres indkøbsvaner på grund af strammere privatøkonomi. Det viser ny undersøgelse fra PriceRunner, som også peger på, at både forbrugsgoder og luksusvarer bliver ramt af den ændrede adfærd.

Nedturen for dansk økonomi har været undervejs i måneder, og nu melder forbrugerne klart ud: de holder på pengene og ændrer indkøbsvaner. Det viser en ny undersøgelse fra PriceRunner foretaget af YouGov blandt 1000 danskere. 

Halvdelen af de adspurgte siger, at de har ændret deres forbrug og indkøbsvaner på grund af højere leveomkostninger. Af dem siger 51% at de skærer ned på shoppingudgifterne, mens hele 73% siger, at de forsøger at købe så mange produkter som muligt til nedsat pris.

50% siger også, at de har fravalgt at købe bestemte produkter, som koster mere. Luksusvarer bliver liggende på den virtuelle ønskeliste et stykke tid til, indtil økonomien stabiliserer sig.
Det er især forbrugsgoder til hjemmet og personlige ting såsom tøj, sko og hudpleje, som danskerne skærer ned på. Blandt andet angiver 56%, at de har købt mindre tøj og sko, 46% har skåret ned på køb til hjemmet, mens 40% siger, at de køber mindre elektronik. 

Det stemmer overens med data fra PriceRunner over de kategorier, som har oplevet størst nedgang i antal kliks siden starten af året. 

Inflation fald i klik populære produkter

"Det er tydeligt, at de forbrugsgoder, som er mere nice to have bliver streget af indkøbslisten. Man dropper det nye tæppe til sofaen, en opgradering af mobiltelefonen, eller den nye lampe, som måske var lidt for dyr. Vi holder simpelthen igen, fordi vi må fokusere på de vigtigste områder, når det gælder vores økonomi," siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev. 

Danske økonomer er ikke helt enige, når det kommer til spørgsmålet, om det bliver en hård eller blød landing for dansk økonomi. Tallene fra PriceRunners undersøgelse taler sit tydelige sprog: danskerne er bekymrede. Hele 78% siger, at de har bemærket, at priserne på mad er steget, mens 50% siger, at pengene ikke rækker så langt. 

En mindre del, 3%, angiver, at de har mistet deres arbejde på grund af den truende økonomiske krise. Kun 5% siger, at de ikke har bemærket noget. 

Også de stigende energipriser påvirker danskerne negativt. Mere end hver tredje dansker siger, at de højere energipriser har påvirket deres privatøkonomi negativt. 

38% siger, at de bruger mindre el, mens 33% siger, at de har skåret ned for forbruget af benzin og diesel. Mindre bilkørsel er til glæde for miljøet, men de højere priser på brændstof er samtidig en bekymring for den enkelte husholdning. 

Om det bliver en økonomisk afmatning eller en reel krise er svært at spå om. 37% af danskerne svarer i undersøgelsen, at deres privatøkonomi allerede nu “ i høj grad eller meget høj grad” er påvirket af den aktuelle verdenssituation. Samtidig svarer 23%, at de slet ikke eller i mindre grad er påvirkede. 

Næsten halvdelen svarer, at de er bekymrede for, at de aktuelle verdenssituation vil påvirke deres privatøkonomi i fremtiden. Kun 18% svarer, at de “slet ikke eller i mindre grad” bekymrer sig over, hvordan inflation, energipriser og krig påvirker dem i fremtiden. 

“Helt almindelige mennesker mærker i høj grad konsekvenserne af den høje inflation og de stigende energipriser. Det er naturligvis et stort problem, når 50% siger, at pengene ikke rækker så langt som tidligere, og 51% har skåret ned på deres normale shopping på baggrund af en strammere økonomi,” siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev.  

For mere information og indsigt i YouGov-undersøgelsen, kontakt venligst forbrugeranalytiker Katrine Barslev på 30 22 15 78



Om PriceRunner

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.

Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugeranalytiker og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev

Relaterede medier