2022-05-18 06:00Pressemeddelelse

Ny undersøgelse: Historisk nedtur for dansk e-handel

EhandelsindexQ12022

Danske virksomheder mærker for alvor konsekvenserne af verdens tilstand: de er pressede af usikker indtjening og højere omkostninger. Det viser en ny undersøgelse blandt online butikker.

Dansk erhvervsliv påvirkes stærkt af inflation, leveringsproblemer, krigen i Ukraine og et uroligt børsmarked. Det siger danske e-handlere i den seneste E-handelsindex undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner.

77% siger, at de har højere omkostninger sammenlignet med for et år siden.

74% siger, at de har færre kunder sammenlignet med tidligere kvartal.

59% siger, at situationen i Ukraine har påvirket deres virksomhed negativt.

54% siger, at leveringskrisen stadig påvirker dem negativt.

Resultaterne kommer fra den kvartalsvise undersøgelse “E-handelsindex”, som måler danske e-handleres syn på det seneste kvartal, øjebliksbilledet og deres syn på fremtiden.

Kurven rammer et historisk lavpunkt med resultatet for Q1 2022. Resultatet for Q1 2022 ligger på 46,6, hvilket er den laveste måling siden 2018, hvor PriceRunner første gang tog temperaturen på den digitale handel.

Indekset går fra 0-100, og et resultat over 60 ses som positivt.

“Den store usikkerhed i verdensøkonomien påvirker naturligvis danskernes privatøkonomi, og det rammer danske onlinebutikker hårdt. De er desuden pressede af højere materiale- og fragtpriser og et langvarigt forsyningskaos, som ikke lader til at blive løst foreløbigt. Det er dog glædeligt at se, at 38% er optimistiske omkring fremtiden og forventer et stigende salg de næste 12 måneder,” siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.

Læs mere og se flere tal i PriceRunners E-handelsrapport for Q1 2022.

Om PriceRunners E-handelsindex
Undersøgelsen er udført af PriceRunner i samarbejde med YouGov. Indexet er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på PriceRunner. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et index, der samlet består af tre elementer:

• Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal

• Øjebliksbillede: Hvordan oplever online butikkerne e-handelen i dag

• Fremtidig tendens

• En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

Om undersøgelsen 1. kvartal 2022
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. I perioden 21. marts - 3. april gennemførtes sammenlagt 154 interviews digitalt med danske online butikker.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.