2021-10-26 08:30Pressemeddelelse

Kæmpe optimisme i dansk e-handel trods nedgang

PriceRunners E-handelsindex Q3 2021

Året startede med optimisme, men det er nu ændret til tilbageholdenhed. PriceRunners kvartalsmåling af dansk e-handel viser et stort fald i væksten, men branchen tror stadig på en lys fremtid

Efter et fremragende år i 2020 for e-handel, er branchen nu mere afventende. Det viser en ny undersøgelse fra PriceRunner, som i samarbejde med YouGov har spurgt danske e-handlere om deres syn på udviklingen for e-handel.

Undersøgelsen viser det laveste resultat nogensinde, siden PriceRunner i 2018 begyndte at tage temperaturen på dansk e-handel. Indekset lander på 60,3, hvilket følger en faldende trend det seneste år.

PriceRunners E-handelsindeks Q3 2021

Det er et markant dyk, som især trækker ned, fordi e-handlerne bedømmer den nuværende situation som udfordrende. Sommersalget har ikke levet op til prognoserne, og mange online butikker ligger trafikmæssigt bagud.

”E-handlerne lagde stærkt ud i Q1 med positiv tiltro til endnu et jubelår. Det har stadig været et godt år, men det er utroligt svært at måle succesen op imod 2020, som på alle måder var et fantastisk år for digital handel. Markedet eksploderede, og nu er branchen ved at finde et nyt, og mere normalt leje,” vurderer Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.

Intakt fremtidstro

E-handlerne har svaret på tre spørgsmål, som samlet set giver et billede af, hvor udviklingen peger hen:

  • Hvordan oplever du, at situationen er for dansk e-handel netop nu?
  • Hvordan vurderer du at dit salg har udviklet sig det seneste kvartal?
  • Hvordan vurderer du, at dit salg vil udvikle sig i de kommende 12 måneder?

2021 startede stærkt med undersøgelsens højeste tal nogensinde for Q1, men sidenhen har kurven peget ned. Spørgsmålet om e-handlernes fremtidstro besvares dog stadig positivt, og de spår en lys tid forude for dansk e-handel. Deres fremtidstro ligger på 70,9, hvilket er en lille stigning siden sidste kvartal.

”Det er værd at bide mærke i, at e-handlernes tro på fremtiden stadig er intakt, og den positive trend fortsætter opad. Danskerne er rykket online, og den udvikling vil fortsætte, så vi ser et bredt udsnit af danskerne, som forenkler deres liv ved at handle online,” siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev.      

Tal over 50 indikerer et stærkt marked for e-handel, mens et tal over 75 indikerer et meget stærkt marked.

Leveringskrisen fortsætter hele vejen frem til jul

En hovedpine for e-handelsbranchen er problemet med levering af varer i tide og den globale mangel på elektroniske komponenter og mikrochips. Det påvirker især elektronik og en del af sortimentet inden for legetøj, hårde hvidevarer og køkkenudstyr.

44% af e-handlerne svarer ja til, at de har haft problemer med levering af varer i Q3 på grund af den globale mangel på elektroniske komponenter.

Det er en fortsættelse af problematikken fra i sommers, hvor 63% af e-handlerne svarede, at de havde problemer med at få fat på de varer og produkter, de ønskede, og 62% svarede ja til, at de oplevede længere leveringstider end normalt. E-handlernes bekymring afspejles i statistik fra PriceRunner som viser højere andel af udsolgte varer end sædvanligt.

”Vi ser allerede nu stor mangel på især elektronik, men også legetøj, sko og bøger. Det er naturligvis bekymrende så tæt på Black Friday og julen, at visse populære varegrupper er udsatte. Hvis man vil være sikker på at få sine julegaver i tide, er det med at bestille hurtigst muligt,” siger Katrine Barslev fra PriceRunner.

Om E-handelsindexet

E-handelsindeksundersøgelsen er udført af PriceRunner i samarbejde med YouGov. Indexet er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på PriceRunner. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et index, der samlet består af tre elementer:

  • Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag
  • Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

Om undersøgelsen tredje kvartal 2021

Undersøgelsen er gennemført af opinions- og markedsundersøgelsesforetagendet YouGov. I perioden 28. september til 10. oktober 2021 gennemførtes sammenlagt 82 interviews med onlinebutikker i Danmark via internet. PriceRunner skænker en gave på 50 kr. til Børnecancerfonden for hvert gennemført interview.



Om PriceRunner

PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 7400 butikker i 25 forskellige lande, som alle leverer til Danmark. Vi har godt 160 medarbejdere i Stockholm, Sverige og Nykøbing, Danmark. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester. De kan sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris.

Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugeranalytiker og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev