2022-02-04 09:00Pressemeddelelse

Forsigtigt opsving for e-handel efter dystert år

E-handelsindexE-handelsindex

Dansk e-handel tog et alvorligt dyk i 2021 og nåede et historisk lavpunkt, viser ny undersøgelse fra PriceRunner. Nu er kurven endelig knækket, og e-handlernes fremtidstro er tilbage, men 2022 byder på nye udfordringer.

Hele 2021 har e-handlerne været på vagt. Danskerne har haft stor lyst til at shoppe online, men de knækkede forsyningskæder og dertil forsinkede varer gjorde det svært at holde overblikket og bevare fremtidstroen.

Situationen gav udslag i PriceRunners E-handelsindex, som nåede et historisk lavpunkt i 2021. Den kvartalsvise undersøgelse måler e-handlernes syn på deres egen virksomhed og tro på fremtiden.

Kurven pegede stejlt ned, men i den seneste undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner er der imidlertid et forsigtigt håb om bedre tider efter den langvarige pessimisme.

Den nedadgående kurve fra 2021s tre første kvartaler er nu knækket, og e-handlernes vurdering er, at der er grund til forsigtig optimisme.

Oprustning til svære tider

Tre ud af fire digitale butikker siger, at de har oplevet øget omsætning i 2021 sammenlignet med 2020.

Branchen har store ambitioner for 2022. 34% siger, at de vil ansætte mere personale, mens 29% siger, at de vil gøre det muligt for kunderne at vælge mere miljøvenligt og bæredygtigt i løbet af 2022.

21% har fokus på bedre og hurtigere levering – et område som mange kunder efterspørger, siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev.

”Det er positivt, at dansk online handel har ambitioner om at gøre det nemmere for kunderne at få deres varer hurtigt og samtidigt tage ansvar for miljø og klima. Det er det, som fremtidssikrer butikkerne, når kunderne vælger butikker ud fra, hvem der agerer ansvarligt og kundecentreret.

Det er også interessant at bemærke, at tre ud af fire butikker har oplevet vækst i 2021 sammenlignet med jubelåret 2020. Det giver håb om, at de har noget at stå imod med, for 2022 bliver et svært år, siger Katrine Barslev.

Den perfekte storm i et ophedet marked

Når e-handlerne skal opsummere året, siger 53% at Covid 19 påvirkede deres forretning. 50% siger, at fragtkrisen påvirkede deres forretning, mens 42% siger, at de stigende produktionsomkostninger påvirkede deres forretning negativt.

”Især problematikken omkring produktionsomkostninger vil vi se meget mere til i 2022, hvor udgifter til transport, produktion, råvarer og arbejdskraft stiger stejlt. Det er en giftig cocktail, som rammer e-handelsbranchen og dansk erhvervsliv i det hele taget. Det vil blive en af de største udfordringer i 2022”, vurderer Katrine Barslev.

PriceRunner har også spurgt ind til Black Friday, som er blevet en essentiel del af årshjulet for mange virksomheder såvel online som fysiske. Der er ikke ubetinget glæde over den store udsalgsuge.

Hver femte digitale butik siger, at ”Black Week er blevet en vigtig indtægtskilde for vores virksomhed”, mens 23% siger, at Black Friday ødelægger julehandlen.

Om PriceRunners E-handelsindex

Undersøgelsen er udført af PriceRunner i samarbejde med YouGov. Indekset er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på PriceRunner. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et index, der samlet består af tre spørgsmå, som danske e-handlere svarer på:

• Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag
  • Fremtidig tendens
  • En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

Om undersøgelsen for 4. kvartal 2021

98 respondenter svarede digitalt på undersøgelsen mellem 13.-23. januar 2022.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,7 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.