2022-02-25 08:45Pressemeddelelse

Inflation: Disse varer er steget voldsomt i pris

Prisstigninger på mange varer

Inflation og uro i verden påvirker en lang række varer, og visse varer er blevet meget dyrere. Globale udfordringer driller stadig dansk e-handel, viser en ny undersøgelse fra PriceRunner.

I takt med at inflationen stiger, påvirkes priserne på nogle af danskernes foretrukne forbrugsvarer. Det gælder ikke blot fødevarer, men også en række af andre produkter. PriceRunner har undersøgt prisudviklingen for 329 produktkategorier hos pricerunner.dk siden maj 2020, og tendensen er tydelig.
Mere end halvdelen af produkterne er steget i pris, og det er dermed i mange tilfælde blevet meget dyrere at købe den samme vare.

Der er især stigende priser inden for renovering og byggeri. Af de ti kategorier, som er steget mest i pris siden maj 2020, udgør Renovering & Byggeri fire pladser.

Træ er blevet 396% dyrere, belægningssten 115% dyrere, pladematerialer 87% dyrere, mens tag er steget med 55%.

Prisen på byggematerialer har været støt stigende igennem corona-krisen, siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev.

”Mange danskere har benyttet de seneste to år til at renovere og opgradere hjemmet. Vi har set stigende efterspørgsel efter byggematerialer og håndværkere og dertil stigende priser. De globale problemer i forsyningskæderne har også givet udfordringer med levering af byggematerialer som træ og sten,” siger Katrine Barslev.

Prisstigninger på kategorier hos PriceRunner

Højere containerpriser og dyrere elektronik
Tendensen med stigende priser er også tydelig, når det handler om de 20 mest populære kategorier gennem de seneste to år.

Mellem februar 2020 og januar 2022 er et TV i gennemsnit blevet 30% dyrere, mens skærme er steget i pris med 32% og grafikkort er steget med hele 66%.

Det er især elektronik, som er påvirket af den stigende inflation, men også legetøj er blevet væsentligt dyrere. Man skal betale 15% mere for samme legetøj sammenlignet med priserne i 2020, og parfumer er i gennemsnit blevet 20% dyrere.

”Inden for elektronik er det i høj grad stadig problemer med mikrochips, som sidder i de fleste elektroniske produkter. Vi ser det især med grafikkort, som har været støt stigende i pris siden efteråret. Også andre forbrugsvarer rammes, primært fordi højere containerpriser gør det dyrere at transportere varerne rundt i verden. Den tendens fortsætter nok desværre et stykke ind i 2022,” vurderer forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev.

Urolighederne omkring i verden kommer givetvis til at påvirke priserne i de kommende måneder. PriceRunner følger udviklingen tæt.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.