2022-02-22 13:20 Nyheder

Danskerne stiller større krav om bæredygtig e-handel

Bæredygtig e-handelBæredygtig e-handel

Hver tiende dansker har decideret fravalgt en online butik på grund af butikkens manglende miljøhensyn. Kun fire procent mener, at danske e-handlere gør det godt nok. PriceRunner har undersøgt den grønne status for dansk e-handel og har spurgt en af branchens frontløbere, hvordan vi kommer videre.

Der er ingen tvivl. Verden har brug for det, og kunderne spørger efter det. Det er slået fast mange gange, at bæredygtighed er et afgørende parameter for fremtidens digitale handel.

PriceRunner har med hjælp fra YouGov spurgt 1000 tilfældigt udvalgte danskere, om de synes e-handelsbranchen hjælper dem til grønnere valg.

Kun 20% er ret eller helt enige i, at ’jeg får tilstrækkelig information fra e-handlerne for at kunne foretage bæredygtige valg, når jeg handler online’.

Samtidig siger 12%, at de mindst en gang har fravalgt en e-handelsbutik på grund af deres manglende omtanke for miljø og bæredygtighed. Tallet stiger til 22%, når man spørger fremtidens forbrugere, de 18-29-årige.

Branchen taber altså potentielt mange penge, hvis de ikke tænker bæredygtighed ind i deres forretningsmodel, siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev.

”Danskerne er verdensmestre i køb af økologisk mad, og alt peger på, at vi også bliver mere og mere bevidste, når det gælder resten af vores forbrug. Bæredygtighed vil helt enkelt blive en deal breaker for mange virksomheder. Der er hård konkurrence i e-handelsbranchen, og det er enormt vigtigt med bæredygtige tiltag, og at den enkelte butik gør det nemmere at finde de grønne produkter,” siger Katrine Barslev.

Fremtidens fokus
Hvert år belønner PriceRunner Danmarks bedste online butikker under konkurrencen Årets E-handler. I år uddeler PriceRunner en særlig pris til den mest bæredygtige webshop.
Vi har talt med direktør for Eventyrsport, Lars Sørensen, som vandt prisen Årets Butik 2021, om hvordan de arbejder med bæredygtighed: 

"Bæredygtighed er ikke den stærkeste side ved internethandel, men vi har alle et ansvar for at skubbe udviklingen i en mere holdbar retning. Vi oplever i stigende grad, at kunderne er interesserede i bæredygtighed og forventer af os butikker, at vi tager ansvar. Hos Eventyrsport har vi arbejdet på flere fronter, blandt andet med ansættelsen af en Sustainability Manager og en mærkningsordning, som skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge de mest miljøvenlige produkter. Det bliver et endnu større fokus i fremtiden,” siger Lars Sørensen.

Greenwashing skræmmer unødvendigt
I PriceRunners undersøgelse er blot 4% enige i, at danske e-handlere i dag gør tilstrækkeligt for at tage ansvar for miljø- og klimaudfordringerne. En respondent svarede meget direkte: ”Bæredygtig er blevet et nyt salgsargument, som ikke nødvendigvis passer”.

Lars Sørensen fra Eventyrsport forstår godt, at forbrugerne kan være skeptiske og hviske om ’greenwashing’.
Han mener, at danske butikker både online og fysisk har et ansvar for at gøre det nemmere for danskerne for eksempel ved at gøre det lettere for kunderne at finde de produkter, der er produceret med vægt på bæredygtige materialer og kvalitet.

”Når et produkt er holdbart, er det automatisk mere bæredygtigt. Vi lægger stor vægt på kvalitet, for tingene skal holde til at blive brugt. Derfor promoverer vi også varer, der er mere bæredygtige end andre for eksempel de som har reelle certificeringer og mærkninger. Det får vi god respons på,” siger han.

Lars Sørensen oplever, at mange e-handlere har et ønske om at bidrage til de globale klimamål, men at de ikke ved, hvor de skal starte – eller at de bliver afholdt fra at komme i gang, fordi de er bange for at blive beskyldt for greenwashing. Hans råd er at starte det sted, hvor det giver mest mening.

”Om du starter stort eller småt betyder ikke så meget, det vigtigste er at komme i gang. Det fylder mere og mere for kunderne, men også internt for især de unge medarbejdere. De er optagede af virksomheders ansvar, og de har ofte mange gode ideer. Så brug deres input på vejen mod en co2-neutral e-handelsbutik,” siger han.  

Om Årets E-handler: 
For fjerde år i træk afholder PriceRunner konkurrencen Årets E-handler. Prisen har til formål både at belønne de hårdtarbejdende butikker og vejlede forbrugerne, der shopper online. Udover de 21 faste kategorier introduceres den særlige pris "Årets bæredygtige butik" i år. Prisen gives til en online butik, som arbejder aktivt med bæredygtighed og forsøger at gøre en positiv forskel for miljø og klima.

Om undersøgelsen: 
På vegne af PriceRunner har YouGov spurgt 1006 personer bosiddende i Danmark om deres holdning til bæredygtighed inden for dansk e-handel. Undersøgelsen er blevet foretaget mellem 19. januar og 21. januar 2022. 



Om PriceRunner

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.

Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugeranalytiker og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev