2021-10-01 09:44Pressemeddelelse

Sådan hjælper PriceRunner danskerne til mere bæredygtig shopping

Jorden takker for omtanke og bæredygtig shopping

Smart forbrug handler ikke bare om at finde det rette produkt til den bedste pris, det er også vigtigt at kunne vælge et alternativ, som har omtanke for miljø og klima. PriceRunner tager et stort skridt mod mere bæredygtig shopping og lancerer en række nye filtre, der gør det lettere for forbrugerne.

Både forbrugere og virksomheder bliver mere og mere bevidste om, hvordan vi påvirker miljø og klima. Vores valg i alt fra rejseaktivitet til madvaner og shopping har en indflydelse - og mange bække små gør stor forskel.  
Studier viser, at fremfor alt de yngre generationer i større udstrækning siger, at de tænker mere på miljø og klima, når de handler ind. Det er blevet helt normalt for langt de fleste brands og virksomheder at tænke bæredygtighed ind i deres forretningsmodel. 

Men at handle bæredygtigt er ikke altid så enkelt, som det lyder. Uanset om du leder efter en yogamåtte i genanvendt materiale eller vil finde en vaskemaskine med energiklasse A så er der mange parametre, som spiller ind, og alt information er ikke nødvendigvis tilgængelig på samme sted.  

For at gøre det lettere for PriceRunners brugere at navigere i forbrugsjunglen, introducerer tjenesten nu bæredygtige filtre i mere end 50 produktkategorier. 

"På PriceRunner føler vi en forpligtelse til at hjælpe danskerne med at foretage langsigtede og gennemtænkte køb. Derfor lancerer vi nu filtre, som gør det nemmere at udvælge de mest holdbare varer. Vi er ikke i mål, men det er et vigtigt skridt både for PriceRunner, forbrugerne og den planet, vi bor på, siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.

Det er ikke første gang, at PriceRunner satser på bæredygtighed. Igennem flere år har fokus for marketing-teamet været "Bæredygtig hverdag" med nyhedsbreve og artikler under netop dette fokus. Alle artikler kan stadig læses på pricerunner.dk. Coronakrisen og det store fokus på klimaet har accellereret udviklingen, og forbrugerne er mere bevidste end tidligere om, hvordan deres valg påvirker omgivelserne. 

"De seneste års kriser har sat turbo på udviklingen. Der findes mange fantastiske brands, som har bæredygtighed indbygget i deres forretningsmodel. Det giver forbrugerne flere bæredygtige muligheder end nogensinde før, og det er utroligt glædeligt for både PriceRunners brugere og miljøet", siger Katrine Barslev. 

Blandt filtrene er forskellige kendte mærkninger og certifikater, så man for eksempel kan søge på Svanemærkede eller Øko-Tex-certificerede produkter. For den som udelukkende går efter varer, som er produceret under etisk forsvarlige forhold eller uden skadelige stoffer kan man frasortere produkter, som er testet på dyr eller indeholder BPA.

Miljømærkninger som gør det lettere at vælge grønnere produkter

 

Med PriceRunners bæredygtige filtre kan man blandt andet sortere efter sko i genanvendt materiale, makeup som ikke er testet på dyr og vinkølere med energiklasse A. 

PriceRunner har også været med til at starte initiativet Hållbar e-handel i Sverige, hvor PriceRunners hovedkontor ligger. Initiativet samler aktører i e-handelsbranchen, som kan udveksle erfaringer og viden for at gøre e-handel mere bæredygtigt. 

Læs mere om PriceRunners arbejde for bæredygtig e-handel og se alle filtre her!



Om PriceRunner

PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 7400 butikker i 25 forskellige lande, som alle leverer til Danmark. Vi har godt 160 medarbejdere i Stockholm, Sverige og Nykøbing, Danmark. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester. De kan sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris.

Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugeranalytiker og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev