2021-09-01 09:32Pressemeddelelse

Stor forskel på, om danskerne handler bæredygtigt på nettet

Store forskelle i hvor bæredygtigt danskerne handler på nettet Stor forskel på hvor bæredygtigt danskerne handler på nettet

En ny undersøgelse viser, at der er markante forskelle på, hvor meget forbrugerne lægger vægt på arbejdsforhold, miljø og lokale produkter, når de handler på nettet. Børnefamilier er dobbelt så miljøbevidste sammenlignet med den gennemstitlige dansker.

Hvad betyder mest for dig, når du handler på nettet? Om medarbejderne bliver behandlet ordentligt? Om forhandleren eller producenten tager hensyn til miljøet? Eller er det vigtigste, at prisen er lav?

Det har YouGov spurgt danskerne om på vegne af PriceRunner. Resultatet viser, at der er ganske store forskelle i, hvordan danskerne handler ind online, både i forhold til geografi og civilstatus.

Børnefamilier prioriterer miljøet

Således svarer 22 procent af de familier, der har børn mellem 0 og 5 år, at de foretrækker at købe produkter fra virksomheder, der har en miljøvenlig produktion, transport og lignende. Det er dobbelt så mange som landsgennemsnittet, der ligger på 11 procent. Også blandt familier med børn mellem 6 og 11 år er der et ønske om at handle miljøvenligt. Her siger 16 procent, at de prioriterer virksomheder, der har en miljøvenlig produktion, transport og lignende.

"Vi ser en tydelig tendens til, at unge børnefamilier i højere udstrækning tænker på miljøpåvirkningen af deres køb. Nogle af tidens helt store debatemner er netop miljø og klima, og hos PriceRunner ser vi i statistikken, at det særligt har slået igennem hos yngre forbrugere og danskere bosat i de større byer," siger Katrine Barslev, forbrugerekspert hos PriceRunner.

Pilen peger den samme vej, når det handler om at købe lokalt producerede produkter. Her svarer 15 procent af både dem med børn fra 0 til 5 år og dem med børn fra 6-11 år, at de foretrækker at handle lokalt. Til sammenligning er landsgennemsnittet 11 procent.

Børnefamilier og personer, der bor på Sjælland, har en større tilbøjelighed til at tage miljøpåvirkning og arbejdsforhold ind i deres overvejelser, når de handler.

Stor forskel på sjællændere og nordjyder

Der er tydelige regionale forskelle på, hvad forbrugerne vægter højt, når de handler på nettet. I alt 12 procent af de adspurgte sjællændere tilkendegiver, at de fortrinsvis køber fra virksomheder, der har miljøvenlige produkter og transportmetoder. I Region Syd og i Nordjylland er der kun otte procent, der tager de samme hensyn til miljøet, når de handler på nettet. Særlig markant bliver forskellen, når man ser på Hovedstadsområdet, hvor hele 16 procent af de adspurgte svarer, at miljøvenlig produktion og transport har en betydning for deres køb på nettet.

Samme tendens ser man omkring virksomhedernes arbejdsforhold. Her siger 14 procent af københavnerne og sjællænderne, at de lægger vægt på at virksomhederne behandler deres ansatte ordentligt. I Region Syd er det kun 10 procent, der finder arbejdsforholdene vigtige, mens antallet i Nordjylland er helt ned på syv procent – altså halvt så mange som på Sjælland.

Forskellen er også tydelig, når man spørger sjællænderne og nordjyderne, om de prioriterer lokale virksomheder, når de handler på nettet. Her siger 12 procent af Sjællænderne, at de foretrækker at handle lokalt, mens kun seks procent af nordjyderne finder det vigtigt.

PriceRunner er Danmarks største sammenligningstjeneste med mere end 2,2 millioner produkter i 8.700 butikker i 30 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har mere end 9 millioner besøg om måneden på www.pricerunner.dk, hvor brugerne gratis kan sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle test og brugeranmeldelser af produkter og butikker. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed. Vi er ikke ejet af producenter og er ikke afhængige af dem, butikker eller andre med interesse i at videregive partisk information. Det er vores mission at hjælpe forbrugerne med at finde de rette produkter for dem. Hver måned hjælper vi millioner af forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at anvende PriceRunners tjenester. Virksomheden har cirka 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.