2022-03-08 07:00Pressemeddelelse

Danskerne køber ind til svære tider

Uroen i verden påvirker danskernes indkøb, og blandt de mest populære produkter findes nu jod, træbriketter og fyringsolie. Også de nordiske nabolande forbereder sig på svære tider og sikrer sig batteridrevne radioer, vandrensere og trangia-sæt, viser statistik fra PriceRunner.

I løbet af de seneste 10 dage er der blevet lagt en del usædvanlige produkter i de virtuelle indkøbskurve, når danskerne har handlet. Det viser statistik fra PriceRunner.
Normalt er Top 10-listerne over de mest klikkede produkter hos PriceRunner domineret af tech, hvor PlayStation og de nyeste mobiler ligger helt i top. De har nu fået konkurrence af lidt mere specielle produkter.

Den seneste uge er jodtabletter og træbriketter steget til tops på Top 10-listen for pricerunner.dk. Krigen i Ukraine har gjort verden til et mere uroligt sted, og produkterne kan kobles til tendensen, hvor man forbereder sig for uroligheder her til lands.

"I Danmark ser vi to forskellige typer træbriketter blandt de absolut mest populære produkter. Det er meget usædvanligt, at de er lige så efterspurgte som de tech-produkter, som normalt ligger i top. Vi ser også en tydelig efterspørgsel efter fyringsolie den seneste uge. Interessen for træbriketter og fyringsolie er steget med 154% den seneste uge" siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev.

Danskerne søger efter jod
I kategorien "kosttilskud" ligger produkter, der indeholder jod helt i top som de mest søgte kosttilskud, siden krigen i Ukraine brød ud. Jod anbefales af sundshedsmyndighederne i vores nabolande Norge og Sverige ved atomulykker eller -sprængninger, og det har også haft en afsmittende effekt i Danmark, vurderer forbrugeranalytiker Katrine Barslev.

"Flere myndigheder i vores nabolande anbefaler at have jodtilskud hjemme, da de beskytter kroppen mod eventuel radioaktivitet efter en atomsprængning eller -ulykke. Vi ser en enorm stigning i søgningen på jodtabletter i både Norge og Sverige, hvor jodtabletter er udsolgt over stort set hele landet. I Norge er stigningen i søgninger på 1050% den seneste uge, og i Sverige er stigningen på 212%," siger Katrine Barslev.

Nordisk oprustning
De øvrige skandinaviske lande ligger geografisk tættere på Rusland og Ukraine, og uroen for fremtiden er tydelig i befolkningernes shopping-mønstre den seneste tid.
Et kig i statistikken for, hvad vores nabolande Norge og Sverige søger på hos pricerunner.se og prisguiden.no viser en stor interesse for produkter, som kan knyttes til beredskab i tilfælde af krig. Det drejer sig blandt andet om produkter, der kan bruges i tilfælde af strømafbrydelser, forurenet vand og for at lytte til nyheder, uanset hvor man befinder sig.

"I Sverige ligger trangia-sæt, batteridrevne radioer og vandrensere på top 10, hvilket er meget usædvanligt. Det samme gør sig gældende for Norge, hvor der også er stigende interesse for træbriketter, så opvarmningen er sikret," fortæller Katrine Barslev.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.