2023-01-10 07:52Pressemeddelelse

Et vildt år: Sådan gik 2022 ifølge PriceRunner

Største tendenser for 2022

Søgen efter træbriketter, en ny lyst til læbestift og større udsalg end nogensinde før. PriceRunners forbrugerekspert lister de største tendenser fra 2022 og hvad vi kan forvente os af 2023.

En storm på flere fronter. Så kort kan 2022 beskrives set fra de danske forbrugere. PriceRunners forbrugeranalytiker Katrine Barslev har gennem året fulgt udviklingen tæt og beskriver et år med modvind, men samtidigt robuste og forandringsvillige forbrugere.

Hun peger på tre tendenser, som karakteriserer 2022: Et udsalg som aldrig stoppede, søgen efter billigere alternativer og et længsel efter tryghed i hjemmet.

Søgen til hjemmets trygge base
Vores trang til at forskanse os hjemme ses tydeligt i PriceRunners statistik for året. Katrine Barslev peger på, at brætspil, lamper og ting til hjemmet fik et stort opsving i årets sidste måneder. Til trods for økonomisk usikkerhed prioriterede vi julen med gaver og mad, og for en stund glemte vi alt om krisetider. Vi søger trygheden i hjemmet, når verden er skræmmende.

“I 2022 var vi netop kommet ud af pandemiens skygge, og så ramte nye udfordringer os fra flere sider. Verden er blevet mere kompleks, og der er meget at tage stilling til. Det får os til at søge mod det nære og trygge. Vi danskere har stået sammen omkring de fælles formål, og det har krævet noget af os. Derfor har vi haft brug for at trække os tilbage til vores hjem og slappe af,” siger forbrugeranalytikeren.

Black Friday: Fra en dag til en måned
Økonomien fik en rystetur i 2022, men der var stadig overraskende godt gang i hjulene. Det sås ikke mindst i november, hvor Black Friday er blevet meget mere end en enkelt fredag med gode tilbud. Årets største udsalg breder sig nu over adskillige uger, og navnet Black November passer efterhånden bedre.

Fire ud af 10 danskere stor klar til at fange de bedste tilbud, og mange startede julehandlen og købte julegaver til især familiens børn. Legetøj var den absolut mest populære varekategori, men der var gang i handlen over hele linjen. Sammenlignet med en almindelig fredag lå besøgstallene den 25. november på selveste Black Friday hele 600% over normalen hos PriceRunner.

En ny økonomisk bevidsthed
Igennem året har PriceRunner undersøgt, hvordan danskerne har været påvirkede af situationen i verden. I juli sagde 50% af 1000 adspurgte danskere i en undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner, at de havde ændret indkøbsvaner. Det tal var steget til 63% i december. Danskerne har skåret ned på mad, tøj og indkøb generelt. De køber flere genbrugsvarer, og de går benhårdt efter udsalgsvarer.

“De forbrugsgoder, som er mere nice to have bliver streget af indkøbslisten. Et eksempel er, at den ældre Apple-telefon iPhone 11 har været meget mere populær end den spritnye iPhone 14. Vi holder simpelthen igen, fordi vi må fokusere på de vigtigste områder, når det gælder vores økonomi," siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev.

Igennem året blev vi eksperter i at spare penge og tage del i det fælles ansvar. Antal kliks på julebelysning faldt med -55% i november og december sammenlignet med samme periode 2021. Vi ledte i stor stil efter alternativ opvarmning, når el- og gaspriserne steg og steg. I oktober noterede PriceRunner en voldsom stigning i interessen for solceller, isolering og træbriketter. Antal kliks på solceller steg med 250% de seneste 12 måneder.

Brændeovne og pejse steg også i popularitet med hele 419%, mens højdespringeren var træpiller, træbriketter og brænde, som mange danskere varmer deres boliger op med. Kategorien steg voldsomt med 1092% flere kliks end samme tid sidste år.

En anden interessant markør er det såkaldte Lipstick index, hvor der er tendens til, at krisetider kan aflæses direkte i interessen for makeup. Vi fravælger dyre tasker og parfumer og erstatter dem med læbestift og andet billigere makeup, når økonomien er usikker. Hos PriceRunner er interessen for især læbestift og neglelak steget støt i løbet af 2022.

Tæring efter næring
Vi har sagt farvel til et udfordrende år, og den nye virkelighed følger med ind i 2023. De store ubekendte faktorer for 2023 er fortsat elpriserne, inflationen og krigen i Ukraine. Forbrugeranalytiker Katrine Barslev tror, at usikkerheden vil føre til mere ansvarlighed. I en verden med uro og inflation er tiden ikke til store udskejelser. Hendes påstand er, at vi vil se mere påpasselige forbrugere og virksomhedsledere.

“De fleste virksomhedsledere forbereder sig på et år med lav sigtbarhed. De dropper årsplaner, for verden er simpelthen for uforudsigelig. Det samme gælder for danskernes privatøkonomi. Vi har lært på den hårde måde i 2022 at tage større økonomisk ansvar, og vi må tænke os om, hver gang dankortet trækkes frem. Borte er det, vi kan kalde shoppesjusk. Nu er prissammenligning en integreret og naturlig del af vores shoppemønster. I 2023 vil vi tage ansvar på en ny måde”, vurderer Katrine Barslev.

Om PriceRunner PriceRunner er Nordens største pris- og produktsammenligningstjeneste. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. PriceRunners formål er at vejlede og hjælpe danskerne med at sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. PriceRunner blev skabt for at hjælpe forbrugerne med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.