2022-12-26 07:00Pressemeddelelse

Ny undersøgelse: danskerne freder julen

Danskerne freder julenDanskerne freder julen

Til trods for kriser i flertal og usikkerhed omkring fremtiden er julefreden sikret. En overvældende majoritet af danskerne holder fast i julens traditioner og bruger de samme beløb på mad og gaver. Det viser ny undersøgelse fra PriceRunner.

Selvom energikrise og stigende priser har en kæmpestor indvirkning på danskernes økonomi, så har julen været fredet i år 
Det står klart i en ny undersøgelse lavet for PriceRunner af YouGov, som har spurgt 1003 danskerne om deres jul. 

Danskerne er bestemt ikke blåøjede. De allerfleste har bemærket den stigende inflation i Danmark, og 85% siger, at de har oplevet stigende madpriser, mens 49% siger, at tøj, møbler osv koster mere. To ud af tre danskerne konstaterer simpelthen, at pengene ikke rækker så langt. 

Som konsekvens af den bekymrende udvikling siger 63%, at de har ændret forbrug. De har skåret ned på mad, tøj og indkøb generelt. De køber flere genbrugsvarer, og de går benhårdt efter udsalgsvarer.

Men nu er julen kommet, og her er det en ganske anden sag. Kun 21% siger, at de brugte færre penge på julegaver i år, og mere end totredjedele fastholder de samme beløb som sidste år.

72% af danskerne siger også, at de øgede leveomkostninger ikke påvirker den måde, de holder jul på. Det er bemærkelsesværdigt, siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev. 

“Julen er med andre ord så vigtig for os, at den for enhver pris ikke skal mærkes af, at det er en anderledes tid i år. Så sparer vi hellere på andre ting, og vi vil nok se, at januar bliver en rigtig fattig måned med grød og suppe i mange hjem. Men inden da vil vi have en ægte lysfest med gaver, dejlig mad og samvær - et lyspunkt i mørket,” siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev. 

Der er dog også nogle, som ikke har råd eller mulighed for at gentage tidligere tiders julefejringer. 

Hver femte danskerne siger, at julen bliver anderledes i år. Af dem siger 60% at de bruger færre penge på mad, 59% køber færre gaver og 53% hænger færre lyskæder op for at spare på energien. 

Antallet af kliks på lyskæder er blevet mere end halveret sammenlignet med sidste år. PriceRunner har noteret et fald på -57% i antal kliks på julebelysning i september-december sammenlignet med samme periode 2021. 

Årets mest populære gaver
Danskerne er blevet rigtig gode til at sammenligne priser, inden de handler. Ansvarlig shopping er blevet en stærk tendens i 2022, og PriceRunner har oplevet enorm interesse for at undersøge priser og produkter som en naturlig del af købsprocessen.

Mange danskere startede julegavekøbene tidligt i år for at spare penge. Hver tredje i undersøgelsen svarer, at de købte julegaver under Black Friday-udsalget den sidste uge i november. Legetøj er den absolut mest populære kategori hos PriceRunner, og det peger på en interessant tendens ifølge forbrugeranalytiker Katrine Barslev. 

“Jeg tror ikke, vi vælger at spare på gaverne til hinanden, og især ikke til familiens børn. De skal ikke mærke, hvis økonomien er stram. Vi har set en kæmpestor interesse for legetøj de seneste måneder, og det er klassiske julegaver. Der, hvor vi i stedet sparer, er på mig-til-mig gaverne, og det vil måske smitte af på januarudsalget. Den strammere økonomi tillader ikke ekstravagante køb.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov på vegne af PriceRunner. Der er gennemført 1003 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år i perioden 16. - 19. december 2022. 



Om PriceRunner

Om PriceRunner PriceRunner er Nordens største pris- og produktsammenligningstjeneste. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. PriceRunners formål er at vejlede og hjælpe danskerne med at sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. PriceRunner blev skabt for at hjælpe forbrugerne med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.


Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugerekspert og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev