2022-12-12 07:00Pressemeddelelse

Anderledes gaver, lys og rejser: Sådan bliver julen i år

Julen nærmer sig, men kradser krisen så meget, at julen er i fare? PriceRunner har undersøgt om danskernes jul påvirkes af stigende priser, eller om julen er et helle i mørket.

Energibesparende frituregryder har fået et kæmpe comeback, og danskerne sammenlignede priser i rasende fart under Black Friday. Det er tydeligt, at prisstigninger og dyrere varme og el har fået danskerne til at spekulere i besparelser. PriceRunner har dykket ned i tallene og undersøgt tre områder. De er pejlemærker for, hvordan danskerne holder jul. Vi kan allerede nu afsløre, at alle tre områder ser anderledes ud i år sammenlignet med tidligere år:
- Julebelysning
- Juleferie
- Julegaver

Lysene slukkes
Der er tradition for at bryde mørket med strålende julelys både ude og inde i december måned. Det har ikke været usædvanligt, at et eller flere huse i nabolaget har glødet og blinket som julemandens værksted med rensdyr i haven og belysning i flagstangen. Men i år er det anderledes. Antallet af kliks på lyskæder er blevet mere end halveret sammenlignet med sidste år. PriceRunner har noteret et fald på -55% i antal kliks på julebelysning i september-november sammenlignet med samme periode 2021.

De mest populære lyskæder er ikke overraskende LED-lys. Udover at være energibesparende, er de også billige i drift.

Juleferie i varmen
Når kulden trænger ind, og de sidste lys er slukket på juletræet, tager mange på ferie til varmere himmelstrøg. Eller gør de i år? Rejsebranchen har været ramt hårdt under pandemien og ventet med spænding på, om forbrugernes store sult efter rejser skulle trumfe den økonomiske situation. Det ser ud til, at mange danskere prioriterer rejser i juleferien. Interessen for kufferter, solbriller og badetøj er bestemt ikke faldet den seneste tid, tværtimod.

Sammenlignet med 2021 er antal kliks på kufferter den seneste måned steget med 75%, og mere end dobbelt så mange danskere har klikket på solbriller i samme periode sammenlignet med sidste år.

Badetøj ligger på nogenlunde samme niveau som 2021. Det lader til, at rejselysten vinder, og at juleferien kan tilbringes under varmere himmelstrøg.

Mange julegaver men billigere
For især børn og barnlige sjæle er julen lig med gaver.
Ifølge en undersøgelse foretaget af PriceRunner vil 17% gerne have bløde pakker under træet i form af tøj, mens 13% ønsker sig indretning til hjemmet. En tendens er dog den samme for alle: nogle varer koster mere end sidste år. 19% siger, at de vil bruge færre penge på julegaver i år. Indtil videre målt på antal kliks er der ikke tendens til, at danskerne køber færre julegaver i år, men der er gået sport i at finde varerne til den bedste pris, siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev.

“Prissammenligning er blevet et vigtigt værktøj. Det er et naturligt sidste skridt inden man køber sine ønskede julegaver. PriceRunner har målt 20% flere kliks den seneste måned sammenlignet med samme periode sidste år. Desuden har vi bemærket andre interessante tendenser,” siger hun.

Normalt får Apples nye lanceringer dankortene til at suse op af lommerne, men ikke i år. Apple iPhone 14 ligger ikke engang på top 10 over den mest populære elektronik. De to eneste 2022-nyheder, der for alvor har vakt danskernes interesse er AirPods Pro (2nd Generation) og MacBook Air.

I stedet ønsker mange danskere sig iPhone 11, som kom ud i 2019. Den ældre model er meget populær og en prisvenligere version, som lige nu kan fås til 3.777 kroner.

Den er stærkt efterfulgt i popularitet af iPhone 13 og Sony PlayStation og Nintendo Switch.

Gaverne under træet er ofte ting til hjemmet. Det gælder også i år, men en interessant tendens er, at det især er de lidt billigere designervarer, som er blandt de mest populære. Blandt de mest populære lamper er &Tradition Flowerpot VP9 bordlampe, som kan fås til 841 kroner efterfulgt af en anden populær lampe Bahne Mushroom til 499 kroner. Det samme gælder for indretningsdesign og brugskunst, fortæller forbrugeranalytiker Katrine Barslev.

“Sidste år så vi mange populære produkter i luksusklassen som kulsyremaskiner, massageprodukter og hjemmebiografer. De mere luksusprægede produkter er gledet ned på listen, og nu er det lidt mere praktiske ting som en ældre mobiltelefon, stabilt legetøj og kaffemaskiner som hitter. Vi bliver nødt til at tænke praktisk, når verden er af lave,” uddyber Katrine Barslev.

Den absolut mest populære kategori hos PriceRunner er legetøj. I julemåneden klikker danskerne pakker hjem i hobetal. Også i år er legetøj enormt populært, og antallet af kliks er ikke mindsket siden 2021, tværtimod. Men også i denne kategori er der en interessant udvikling. Danskerne satser på det sikre, og stærke brands som LEGO, Brio og Pokémon vinder stort i år.

DMI har meddelt, at kulden holder fast i landet, så det bliver interessant at se, om nattefrosten, sneen og de dertil højere elpriser får danskerne til at ændre kurs og blive hjemme på juleferie og fortsat lade julelysene være slukkede. PriceRunner følger udviklingen tæt.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.