2022-06-28 10:30Pressemeddelelse

Store prisforskelle på cykler gør danskernes favoritsport dyrere

Spar penge på cykeludstyrSpar penge på cykeludstyr

Der er mange penge at spare på cykler og udstyr, hvis man køber på bestemte tidspunkter. PriceRunner har undersøgt prisforskellene på de mest populære produkter, så flere danskere kan få en cykel til den helt rigtige pris.

At cykle er lige så dansk som en stor vaffel med guf og flødebolle eller en tur i Vesterhavet om sommeren. Hos PriceRunner er cykling den mest populære sportsgren, men der er stor forskel på, hvor meget danskerne betaler for en ny cykel, hjelm eller cykelbukser.

Hvis du går efter at købe cykel eller udstyr, kan prisen variere helt op til 99% mellem månederne. De store prisforskelle gør altså, at det kan bliver overordentligt dyrt at handle cykeludstyr, og det kan betale sig at holde øje med prisen og slå til, når den er lav, hvis man har mulighed for at vente.

PriceRunner har kigget på et bredt udvalg af de mest populære cykler, elcykler og udstyr.
Vi starter med at kigge på prisen for 10 af de mest populære cykler og elcykler de seneste 12 måneder. Her svinger prisen så meget, at en af cyklerne er hele 49% dyrere i juni sammenlignet med januar.

10 cykler prisforskelle

Danskerne er kendt for at cykle hele året rundt, men ikke overraskende er cykling mest populært om sommeren. Det afspejles i prisen, hvor de dyreste måneder oftest er juni, juli og august. Det kan betale sig at købe sin cykel om vinteren, siger forbrugerekspert Katrine Barslev, som også peger på en interessant tendens: at man skal betale mindre for sin tohjulede ganger.

"Der er en tendens til, at cykler generelt bliver billigere. Et kig på gennemsnitsprisen for alle cykler til salg via PriceRunner viser, at gennemsnitsprisen er faldet med 8%. Det lyder måske ikke af meget, men målt i kroner og ører er det et fald fra 7619 kroner til 7013, altså 606 kroner," siger Katrine Barslev.

Billigere medvind på cykelstien
Cykler kan nu deles ind i de traditionelle rugbrødsdrevne cykler og de mere moderne elcykler, hvor et stærkt batteri giver konstant medvind på cykelstien. Danskerne har taget elcyklerne til sig til trods for en højere pris. Når man sammenligner søgetrafikken på elcykler og cykler, tager elcykler 7 af 10 pladser på top 10 listen.

Der er glæ delige nyheder til de, der har ventet på at slå til og opgradere til elcykel. Også elcykler bliver nemlig en tand billigere. For et år siden kostede en elcykel i gennemsnit 18720 kroner, og i juni måned i år ligger prisen i stedet på 16773 kroner. Det er et prisfald på 13%

Prisforskellen på en konventionel cykel, som udelukkende drives af cyklisten selv, og en elcykel med en stabil motor ligger dog stadig på næsten 10.000 kroner.

Billigste cykeltrøjer og sko om vinteren
Det er let at købe sig fattig i udstyr, inden man sætter kursen ud på landevejen. Men hvilket udstyr skal man vælge? Unset hvad er det desværre let at betale for meget for sine cykelprodukter. Prisen varierer mellem 10-27% på gennemsnitsprisen for cykeludstyr og cykeltøj, når man ser på priserne fordelt på året.

Det betyder noget, hvornår på året man køber sit cykeltøj. Den mest populære cykeltrøje Assos Mille GT Summer SS Jersey Men C2 - BlackSeries koster 81% mere i den dyreste måned (juli 21) sammenlignet med den billigste måned (maj 22) det seneste år.

Det samme gør sig gældende for de mest populære cykelsko Shimano RC3 M - Black, som koster 45% mere den dyreste måned det seneste år (juli 21) sammenlignet med den billigste måned (Dec 21).

Generelt kan det betale sig at købe cykler og cykeludstyr udenfor sæsonen - det vil sige om vinteren. De dyreste måneder er juni og juli.

Sådan gjorde vi: Vi trak data for den billigste pris i hver måned igennem 12 måneder. Så sammenlignede vi de 12 prisnedslag og udregnede, hvor meget dyrere den dyreste måned var sammenlignet med den billigste måned.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.