2022-06-24 06:00Pressemeddelelse

Danskernes foretrukne sport drives på el af det grå guld

Ældre dominerer cykelstierneÆldre dominerer cykelstierne

Danskerne er vilde med cykling, og især ældre cyklister fylder på landevejene. Der er sket et stort ryk mod mere moderne elcykler, og en ganske særlig cykel-airbag overgår alle andre produkter i popularitet. PriceRunner har samlet den vigtigste statistik over danskernes favoritsportsgren.

Et ganske bestemt cykelløb er på vej til Danmark, og når de professionelle cykelryttere rammer dansk asfalt, er det en sikker blåstempling af Danmark som et af verdens største cykellande. Hos PriceRunner er cykling den mest populære sportsgren målt på antal søgninger. Her er et dyk ned i statistikken hos Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste for at se, hvad de mange hverdagsmotionister og lycraklædte træningsfantaster går efter.

Igennem det seneste år er der sket en stigning på 17% i antallet af danskere, som søger efter cykler og cykelprodukter. Mænd står for 67% af trafikken og kvinder for 33%

Der er sket en stor udvikling inden for sporten, og cykler kan nu deles ind i de traditionelle rugbrødsdrevne cykler og de mere moderne elcykler, hvor et stærkt batteri giver konstant medvind på cykelstien. Danskerne har taget elcyklerne til sig til trods for en højere pris. Mere end en tredjedel af alle søgninger i cykelkategorien er på elcykler (37,3%), mens cykler står for 62,7% af søgningerne.

Top 10 cykler søgninger hos PriceRunner

Top 10 populære cykler og elcykler hos PriceRunner. * angiver, at det er en elcykel.

Ifølge forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev, skal man være opmærksom på, at der findes forholdsvis mange flere traditionelle cykler, og faktum er, at elcykler vinder frem.

“Elcykler har endnu større popularitet, når man kigger på de enkelte produkter. Hvis man sammenligner søgetrafikken på elcykler og cykler, tager elcykler 7 af 10 pladser på top 10 listen. Danskerne er uden tvivl klar til at få mere fart på bakkerne, og når de kæmper i strid modvind.

Prisen på en elcykel ligger i gennemsnit på 17816 kroner, så danskerne er også villige til at investere i deres cykling. Til sammenligning ligger gennemsnitsprisen på en ikke-eldrevet cykel på 7136 kroner,” siger Katrine Barslev.

Svensk innovation beskytter hovedet
Når man kigger på samtlige cykelprodukter, er det absolut mest populære produkt det svenske brand Hövding, som topper hitlisten foran samtlige produkter i kategorien ‘cykling’ med mere end dobbelt så mange kliks som nummer to på listen.

Den svenske opfindelse fylder i stigende grad på danske cykelstier, og mange cyklister drømmer om at skifte cykelhjelmen ud med den smarte airbag, som spændes fast om halsen og udløses i tilfælde af påkørsel eller styrt.

Det grå guld drøner derudaf
Man behøver ikke være professionel cykelrytter for at cykle Danmark tynd. Faktisk er den gennemsnitlige dansker, som søger efter cykelprodukter hos PriceRunner, +50 år gammel.

Den mest aktive gruppe er de 45-54 årige. De står for 24,6% af søgningerne. De er skarpt forfulgt på cykelstien af de +65 årige med 21,3% af søgningerne. Det grå guld klikker sig ikke ud af cykelskoene, bare fordi benene bliver ældre.

De yngre generationer er de mindst aktive på cykelbanerne, hvis man skal tro statistikken fra PriceRunner, som viser, at danskere i alderen 18-34 år står for blot 17,9% af søgningerne.

Cykling fordelt på alder

Den mest aktive region er hovedstadsområdet, hvor 41,7% af alle søgninger på cykelprodukter hos PriceRunner bliver foretaget. Ifølge Transport DTU er den gennemsnitlige cykeltur i Danmark på 3,2 km, så cykling i bytrafik er ideelt.

De næstmest flittige cyklister bor i Midtjylland, hvor 18% af alle søgninger bliver foretaget. Syd- og Sønderjylland og Fyn følger lige efter med 16%, og dernæst kommer Sjælland med 9,6% og nordjyderne cykler mindst med blot 6,6% af søgninger på cykelprodukter.

De mest aktive måneder er ikke overraskende om sommeren. Trafikken på cykler og cykelprodukter stiger i disse dage med næsten dobbelt så mange kliks som i januar måned. Når det famøse cykelløb om få dage ruller fra København gennem landet, kan der givetvis ses en effekt i tallene, og mange danskere vil give sig ud på landevejene på en trofast tohjulet ganger for at få motion, luft, sol og bevægelse.

For yderligere information og statistik – kontakt:
Katrine Barslev, forbrugeranalytiker
katrine.barslev@pricerunner.com

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.