2022-11-14 07:00Pressemeddelelse

Danskerne søger desperat efter alternativ opvarmning

Mange danskere leder i stor stil efter alternative måde at varme deres bolig op på, inden vinterkulden rammer. PriceRunner ser en voldsom stigning i søgninger efter solceller, isolering og træbriketter. Priserne stiger i takt med efterspørgslen, men der er også undtagelser og ligefrem prisfald på visse produkter.

Vinteren banker snart på døren, og mange brugere af naturgas eller oliefyr er mere eller mindre desperate efter at skifte til bedre opvarmningsmuligheder. De højere energipriser ses i statistikken hos PriceRunner, hvor interessen for solceller er steget med 250% de seneste 12 måneder. (Interessen er målt i antal kliks på produkter i den nævnte kategori.)
Brændeovne og pejse er også steget i popularitet med hele 419%, mens højdespringeren er træpiller, træbriketter og brænde, som mange danskere varmer deres boliger op med. Kategorien er steget voldsomt med 1092% flere kliks end samme tid sidste år.

"Det er tydeligt, at mange kigger efter muligheder for at udskifte deres energiforsyning til et mere økonomisk alternativ. Mange kigger også efter vandvarmere, varmepumper og radiatorer - måske kan en udskiftning af ældre modeller betyde færre penge til opvarmning. Vi har sjældent set så stor interesse for netop denne type produkter," siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev.

Udover de tre højdespringere er en række andre kategorier også blevet mere populære i takt med, at priserne på gas og olie er steget.

Et nærliggende spørgsmål er naturligvis, om priserne er fulgt med opad i takt med, at efterspørgslen er øget. Det har PriceRunner kigget nærmere på, og den overordnede tendens er, at der er sket prisstigninger på de fleste kategorier. Især de seneste seks måneder er visse kategorier blevet dyrere, efter at have ligget ganske stabilt i 2020 og 2021.
Træbriketter, træpiller og brænde er blevet mere end dobbelt så dyrt med en gennemsnitlig prisstigning på 179% siden oktober 2021.

Materialer til isolering er blevet 70% dyrere det seneste år.

Graf isolering sept22

Solceller er en anden meget populær kategori, som koster mere at anskaffe sig nu sammenlignet med for et år siden. Kategorien er i snit steget med 126% de seneste to år.

Det er muligt at spare penge
Nogle populære produkter til opvarmning og forbedring af boliger er dog også faldet i pris det seneste år. Det gælder for eksempel brændeovne og pejse, som i gennemsnit er blevet 17% billigere end for et år siden.

Det gælder også varmepumper, som nu koster 23% mindre end for et år siden.

"Det kan som altid betale sig at undersøge priserne, inden man panik-køber nyt til boligen. Det er vigtigt at nævne, at der er mange varer på hylderne hos landets butikker, men vi ser, at lagerbeholdningen begynder at mindske for visse produkter, så man skal nok ikke tænke alt for længe, hvis man overvejer at udskifte sin energiforsyning inden vinteren," siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.