2022-05-23 12:15 Nyheder

Danmark halter bagefter i kampen mod falske udsalgspriser

Ny svensk lov mod falskt udsalg

Overdrevne udsalgspriser er et udbredt problem, som påvirker danskernes tillid til butikker. Svensk forbrugerne får nu hjælp af en ny lov om stramninger. Ingen ændring i Danmark endnu, men Forbrugerombudsmanden forventes at komme med ændring af dansk lovgivning.    

Ny lov skal stoppe snyderiet med falske udsalg. Ihvertfald i Sverige. Det svenske folketing, Riksdagen, vedtog for nyligt at stramme op overfor de butikker, som snyder med udsalgspriser. 

Det er et udbredt problem, som PriceRunner har dokumenteret igennem mange år. 23 procent af de varer, som PriceRunner holdt øje med op til Black Friday i november 2021, var således såkaldte falske tilbud. Det vil sige, at butikkerne har hævet prisen i ugerne eller månederne op til Black Friday for at få udsalgsprisen til at fremstå mere attraktiv.

Det er den problematik, som den svenske rigsdag nu gør op med i den nye lov, som blev vedtaget for nylig. Virksomheder skal være mere transparente i deres markedsføring og blandt andet tydeligt tilkendegive en vares billigste pris i de seneste 30 dage. De svenske stramninger sker på baggrund af en ny EU-lov, "Price Indication Directive", som trådte i kraft den 28. maj 2022. 

PriceRunner har igennem flere måneder været i kontakt med Finansministeriet, og direktør for PriceRunner, Mikael Lindahl, byder den nye lov velkommen. 

“PriceRunner har arbejdet for den her forbedring i mange år og har lavet flere rapporter om, hvor udbredt det er fremfor alt op til de store udsalgstider. Det bliver meget interessant at se, hvordan det konkret forbedrer forbrugernes situation i de kommende udsalgsperioder til efteråret,” siger Mikael Lindahl. 

Dansk forbrugerbeskyttelse halter efter
Det kan virke fristende, når butikker lokker med gule udsalgsskilte og rabatter på 30, 40 eller 50 procent. Men der er god grund til at se sig for, når man går på tilbudsjagt.

PriceRunner undersøgte 36.000 produkter op til Black Friday 2021, som er årets største udsalgsdag. Analysen viste, at 23 % af priserne var falske. Den samme tendens gjorde sig gældende i 2020 og 2019.   

Det sætter naturligvis forbrugerne i en svær situation - hvordan skal de vide, om et gult tilbudsskilt faktisk kan tages til indtægt for en god pris?

Måske derfor siger 45% af danske forbrugere, at de ikke stoler på tilbudspriser. 

Loven i Danmark har hidtil været udformet således, at perioden, der bruges til at fastsætte en tilbudspris, hidtil har været på seks uger (42 dage). Det er samtidig vildledende markedsføring, hvis en butik sætter prisen kunstigt op i seks uger for derefter at reklamere med ”udsalg” eller ”tilbud”, skriver Forbrugerombudsmanden.

Til trods for det, har Forbrugerombudsmanden kun har givet et par bøder for at bryde loven. Den svenske opdatering af loven betyder, at butikker tydeligt skal skilte med førprisen ved siden af den nedsatte pris, så det bliver nemmere at vurdere det reelle tilbud. 

PriceRunner vurderer, at de falske og misvisende tilbudspriser fortsætter i Danmark, indtil Forbrugerombudsmanden tager alvorlige sanktioner i brug. 

“Kampen om kunderne er benhård, og forbrugerne bliver nødt til at undersøge markedet og lave mere research, end de måske er vant til. Man kan godt blive forblændet af, at rabatten ser stor ud, men det er ikke ensbetydende med, at prisen er lavere end andre steder. Husk at sammenligne priserne, inden du køber,” siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev.

Rekordmange falske tilbud under årets Black Friday



Om PriceRunner

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.

Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugeranalytiker og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev