2021-11-21 08:00Pressemeddelelse

Black Friday: Skeptiske sønderjyder og ivrige sjællændere

Black Friday i Danmark

Årets største udsalgsuge er over os, og mens midtjyderne gør klar til at finde de gode tilbud, er danskerne i Syd- og Sønderjylland mere tilbageholdne. Københavnerne går efter de grønne tilbud, mens sjællænderne bruger flest penge, og nordjyderne handler mest online.

Black Friday er blevet til Black Week 22. - 28. november, og årets største udsalgsuge er så småt tyvstartet. PriceRunner og YouGov har spurgt danskerne, hvordan de forbereder sig, hvor mange penge de bruger under Black Friday, og hvad de egentlig synes om årets vildeste udsalg.

42% planlægger at deltage i Black Friday, mens 44% siger nej tak til udsalg. Tallene er magen til sidste år, hvor også 42% deltog, mens det lå på 36% i 2019.

Udsalget er størst i Midtjylland, hvor 46% vil deltage, mens færrest i Syddanmark vil deltage med 38%.

Dankortet gløder på Sjælland, hvor 16% siger, at de vil handle for 5000 kroner eller mere. Det er højest i landet og et godt stykke over Syd- og Sønderjylland, som bruger færrest penge. 41% af danskerne i Syddanmark siger, at de vil handle for mindre end 1000 kroner (landsgennemsnit 31%).

De unge 18-29-årige er den største gruppe, som deltager under Black Friday med 63%, og de planlægger at bruge flere penge end sidste år.

”Det er interessant at se, hvordan danskerne forbereder sig til Black Friday. Der er store, pudsige forskelle mellem landsdelene, og mens det ser ud til at blive en stor udsalgsdag på Sjælland og i hovedstaden, er midtjyderne mere tilbageholdende. Ikke overraskende er det de unge som er mest aktive,” siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.

Danskerne køber i gennemsnit for 3038 kroner, og det er især familier med yngre børn som bruger flest penge med 4173 kroner. Blandt regionerne er det især i hovedstaden, der bliver brugt penge (gennemsnit 3638 kroner) mens danskerne i Syd- og Sønderjylland havde tegnebogen op af lommen færrest gange med et gennemsnit på 2212 kroner.

Kigger man på alderen, er det de 50-59_årige, som bruger flest penge under Black Friday. De planlægger at handle for 3729 kroner. Mænd bruger betydeligt flere penge end kvinder med 3628 kroner mod 2483 kroner.

Online er kommet for at blive

Shoppingen rykkede for alvor online under sidste års stramme restriktioner, men også i år har danskerne smag for fordelene ved online handel. Selvom der ikke er opfordringer fra regeringen om at handle online, siger 38% at de primært eller kun handler online under Black Friday.
Danskernes shoppevaner varierer noget mellem landsdelene, og mens sjællænderne er den landsdel, hvor flest foretrækker fysiske butikker, er nordjyderne for alvor rykket online, og 48% siger, at de primært eller kun handler online, hvilket er højest i landet.

Grøn handel

I hovedstaden bor de mest bevidste borgere, hvor 76% siger, at bæredygtighed er ganske eller meget vigtigt. Nordjyderne ligger i den modsatte ende af spektret, hvor blot 11% siger, at det er meget vigtigt for dem, at butikkerne tænker bæredygtigt.

For de fleste er pris, kvalitet og tydelige produktbeskrivelser det vigtigste, når de vælger, hvor de vil lægge deres penge under Black Friday.

Skeptiske til lokkende udsalgspriser

Historisk set er Black Friday årets billigste dag, og en lang række varer er nedsatte. Men danskerne tvivler på, om priserne virkelig er så gode, som de virker til.
45% af adspurgte danskere siger, at de aldrig tror på de nedsatte priser under Black Friday.
Kun 2% siger, at de altid tror på at ”nedsat pris” gælder, mens 46% siger, at det afhænger af butikken.

Syd- og sønderjyderne er mest skeptiske, hvor 0% siger, at altid tror på udsalgspriser, mens 53% siger, at de aldrig tror på de nedsatte priser.

PriceRunner har gennem de senere år analyseret priserne i forbindelse med årets største udsalg, og danskernes skepsis er ikke taget ud af den blå luft. Sidste år viste en stor analyse af 33.000 varer, at 26% af nedsatte varer faktisk ikke var et godt tilbud. Priserne var blevet sat op i løbet af efteråret for så at blive sænket under Black Friday og markedsført som et godt tilbud.

Der findes forskellige metoder, man kan bruge for at undersøge, om en pris faktisk er et godt kup.

52% af de adspurgte danskere bruger en sammenligningstjeneste inden køb for at se, om prisen har gået op eller ned. Københavnerne er mest passive, når det handler om at undersøge, om prisen er for god til at være sand. 13% gør ingenting, når de tvivler på en vares pris, mens kun 4% af midtjyderne er passive. Vi opfordrer til at holde øjnene åbne og være en bevidst forbruger, som ikke lader sig lokke af blinkende reklamer,” siger Katrine Barslev.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.