2021-11-17 07:10Pressemeddelelse

Prognose: Black Friday slår alle rekorder

PriceRunners prognose for vækst under Black FridayPriceRunner og e-handelsbranchen tror på vækst

Årets største udsalgsuge Black Friday vokser med yderligere 15 % fra rekordåret 2020, spår PriceRunner. Butikkerne fordeler de gode tilbud ud på hele ugen, men krisen i verdenshandlen skaber stor usikkerhed om, hvorvidt varerne når frem i tide, og om priserne stiger.  

Dansk e-handel boomer stadigvæk, og den 26. november fyldes både fysiske og online butikker af lokkende tilbud. Black Friday startede som en amerikansk shoppedag omkring Thanksgiving og har udviklet sig til årets største udsalgsdag i Danmark, hvor der år efter år bliver sat ny omsætningsrekord i detailbranchen.

Andelen af virksomheder med e-handel steg med 26 % i 2020 ifølge Danmarks Statistik, og PriceRunners forbrugeranalytiker tror på et endnu større Black Friday i år. Danskerne har i stigende grad lyst til at shoppe, og mange har fået øjnene op for fordelene ved at købe julegaver tidligt.   

”Det lyder utroligt, men vi tror på 15% vækst i butikkernes omsætning under Black Week. Butikkerne er helt klar til at give fantastiske tilbud, og danskerne har forstået, at der virkelig er penge at spare. Det gælder især de større, dyrere investeringer som køleskabe, ting til hjemmet og elektronik,” siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev. 

 

Prognose: Branchen tror på markant vækst

Samme optimisme deler e-handelsbranchen, som i en ny undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner vurderer, at Black Friday vokser med 12% i år. De tror på, at kunderne stadig klikker hjem fra mobil og computer i stedet for at gå i fysiske butikker.

”En stigning på 12% for online salg vil være utroligt flot, når det er målt op mod rekordåret 2020, hvor danskerne virkelig tog onlinehandlen til sig. De mange fordele ved at handle de ting, man behøver, online er blevet tydelige for danskerne, og de ønsker at spare tid, finde de rigtige priser og se de mange muligheder foran sig,” siger Katrine Barslev.

I undersøgelsen siger næsten en tredjedel af e-handlerne, hele 28%, at de sænker prisen for mellem 75-100% af deres sortiment. Der vil altså ligesom de foregående år være et stort udbud af tilbudsvarer under Black Friday.

Samtidig siger hele 29% af e-handlerne, at de har udvidet tilbuddene til at gælde hele ugen den 22-28. november, den såkaldte Black Week. 27% vil holde udsalg i weekenden den 26.-28. november, mens kun 10% holder fast i den traditionelle Black Friday den 26. november. I undersøgelsen angiver 16%, at de ikke deltager i Black Friday.

Mange nedsatte varer under Black Friday 2021

Usikkerhed om leveringstider og prisstigninger

Hvad du ønsker, skal du få... Måske skal den populære julesang skrives om i år, for containerprop, mangel på mikrochips og større efterspørgsel har skabt en langvarig global forsynings- og leveringskrise.

Flere varer stiger også i pris, og ikke overraskende er kategorien elektronik hårdt ramt. Det gælder for eksempel digitalkameraer som er steget i pris med 40 %, alle slags computerspil, som er steget mellem 23-133 % og grafikkort som er steget med 83%. 

Byggematerialer som træ er blevet meget dyrere, stigningen her ligger på 373 % så her kan man tale om, at der er gået inflation i priserne. Også varer lavet af træ er påvirkede, det gælder for eksempel døre (stigning på 41 %).

Derimod er wearables og gadgets faldet i pris med henholdsvis -29 % og -37 %. Et bud på hvorfor kan være, at der var utroligt høj efterspørgsel efter træningsudstyr generelt sidste år – nu er der ikke samme tryk på netop disse kategorier. Eksempelvis er træningsmaskiner faldet med – 20 %. 

”Forsyningskrisen er et kæmpe problem for branchen, og vi ser helt vanvittige prisstigninger i mange varekategorier. Der er god grund til at tro, at vi ikke vil se de samme store besparelser under Black Friday på elektronik og legetøj med elektroniske dele,” tror Katrine Barslev.  

Problemet bekymrer e-handlerne, og 44% siger, at de har haft specifikke problemer med levering af elektronik. Hele 63% svarede i sommers, at de generelt set havde svært ved at få fat i produkter og varer.

Det betyder ikke, at der er tomme hylder over hele linjen, men snarere, at enkelte kategorier såsom spillekonsoller, mobiltelefoner, sko og legetøj er udfordrede. Varerne findes ofte, men der er længere leveringstid og et mindre udbud af leverandører på f.eks. PriceRunner.

”Black Friday er traditionelt startskuddet til julehandlen, og i år kan det virkelig betale sig at skaffe gaverne til familie og venner i tide. Der kommer til at være længere leveringstider, og det er usikkert, hvor mange varer der bliver udsolgt hurtigt. Corona har desværre ikke sluppet sit tag i den globale handel, og vi vil se eftervirkninger langt ind i 2022,” vurderer forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev.

Tallene er fra PriceRunners kvartalsvise undersøgelse E-handelsindekset, som foretages af YouGov blandt danske e-handlere. Undersøgelsen blev indsamlet mellem den 28. september – 10. oktober, og 82 danske e-handlere svarede på undersøgelsen.    



Om PriceRunner

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.


Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugerekspert og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev