2021-11-26 07:00Pressemeddelelse

Hver fjerde Black Friday-tilbud er falsk

Der er gode tilbud, og så er der de priser, som er lidt for gode til at være sande. Det er konklusionen på årets Black Friday, hvor PriceRunner har kigget nærmere på 36.000 priser for at undersøge, om tilbudspriserne stemmer.

Årets største udsalgsdag er over os, hvor tusindvis af varer bliver sat ned til ekstra gode priser. Mere end 1 million danskere planlægger at deltage i Black Friday. Hvad kan de forvente sig af dagen? At holde tungen lige i munden, for der er en del priser, som er steget i pris inden Black Friday. En omfattende analyse fra PriceRunner viser, at 23% af dagens tilbudspriser er såkaldt falske tilbud.

PriceRunner har siden august fulgt prisen på 36.000 varer for at undersøge, om de blev sat ned under Black Friday og om prisfaldet var reelt eller et falskt tilbud.

Et falskt tilbud vil sige, at butikkerne først hæver prisen i løbet af efteråret for så at sænke prisen under Black Friday. Dermed ser prisfaldet større ud end det i virkeligheden er. Ud af de undersøgte 36.000 produkter er næsten hver fjerde vare først steget med mindst 10% i pris, for derefter at blive nedsat i løbet af Black Week.

“Problematikken er kendt af PriceRunner fra tidligere år, og desværre har mange butikker igen valgt tvivlsom markedsføring i kampen om kunderne. Det bliver i højere grad op til forbrugerne selv at tage ansvar, så man ikke bliver snydt,” siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev.

Rekordmange falske tilbud under årets Black Friday

Sund fornuft og omtanke
Allerede tidligere på ugen var mange priser sat op sammenlignet med august. 17% af produkterne var steget, i 2020 lå tallet på 13% og i 2019 på 11%. Så flere butikker bruger fremgangsmåden, hvor de sætter priserne op inden Black Friday for at kunne lokke med store rabatter.

”Det bedste tip til at undgå at blive snydt er at bruge sund fornuft og kigge kritisk på priserne. Brug altid prishistorik, så du kan se, om førprisen virkelig var så høj, som butikken siger. Sammenlign også et bredere udbud, så du kan se, hvad varen koster andre steder. Og sidst men ikke mindst: køb kun det, du har brug for. Det bedste køb er det, som bliver brugt,” siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev.

Hun understreger, at der stadig er en masse gode priser under Black Friday. Hele 17% af sortimentet hos PriceRunners mere end 1000 forhandlere er sat ned. Priserne er sat ned med i gennemsnit 19%.

De bedste og værste deals
Den største andel af falske tilbud findes inden for særligt tre kategorier: Ting til hjemmet, elektronik og tøj og sko. Nedenstående procentsatser indikerer, hvor mange procent af tilbud i en kategori, der er falske tilbud.

Ting til hjemmet:

Maling 71%

Møbler 41%

Støvsugere 40%

Lamper 37%

Køkkenmaskiner 31%

Elektronik:

Grafikkort 50%

Routere 43%

PlayStation 5 spil 29%

Bærbare computere 22%

Mobiltelefoner 24%

TV 20%

Tøj og sko:

Herretøj 38%

Sko 25%

Dametøj 15%

Børnesko: 17%

Børnetøj 16%

De bedste ægte tilbud
Der er ingen grund til at fortvivle helt, for der er også nogle kategorier, som er fyldt med gode, reelle tilbud. PriceRunners gennemgang viser, at det især drejer sig om ting til personlig pleje. Så for de danskere, som er på udkig efter en ny creme, shampoo eller krølleprodukt til håret, er der godt nyt. De kan sagtens stole på tilbudspriserne.

De nævnte kategorier er også dem, der historisk set har flest varer til salg i hver kategori. For hudpleje gælder det, at 24% af alle varer er nedsat, mens hele 47% af alle parfumer kan findes til nedsat pris under Black Friday.

Færrest falske priser på personlig pleje:

Parfumer 7%

Hygiejneartikler 6%

Barbergrej 5%

Hudpleje 4%

Makeup 2%

Hårpleje 1%

Også andre kategorier kan findes til en rigtig god, ægte pris. Disse blandede kategorier har en lav andel af falske tilbud:

Robotstøvsugere 9%

Film 8%

Undertøj 8%

Hårtørrer 8%

Barnevogne 3%

Grilltilbehør 3%

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.