Er Black Friday lidt for godt til at være sandt? En undersøgelse af 36.000 varer viser, at mange priser er sat op inden årets største udsalgsdag starter, så det er let at blive snydt.
20%, 30%, 40%! Priserne styrtdykker i disse dage, hvor årets største udsalg rulles ud i tusindvis af butikker over hele landet og online. Men en ny analyse af 36.000 varer hos PriceRunner viser, at en ud af seks varer er steget i pris inden Black Friday den 26. november.
PriceRunner har de seneste år kortlagt andelen af såkaldte ”falske tilbud”, som strømmer ud fra landets butikker. Et falskt tilbud vil sige, at butikkerne først hæver prisen i løbet af efteråret for så at sænke prisen under Black Friday. Dermed ser prisfaldet større ud end det i virkeligheden er.
Årets undersøgelse viser, at andelen af falske tilbud allerede inden Black Friday ligger på 23%. Det vil sige, at ud af de 36.000 produkter er 23% først steget med mindst 10% i pris, hvorefter de er blevet nedsat i løbet af Black Week. I alt drejer det sig om en ud af seks varer. Problematikken er kendt af PriceRunner fra tidligere år, men tendensen er stigende.
”At næsten en fjerdedel af tilbudspriserne ikke er reelle tilbud er højere end samme tidspunkt sidste år, hvor PriceRunner også undersøgte prisniveauet. I år er det 17% af priserne, som er steget inden Black Friday, mens det i 2020 var 13%,” fortæller forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev.
PriceRunner holder løbende øje med tallene og kommer med en ny opdatering på fredag, under Black Friday. Forventningen er, at tallene stiger endnu mere på selve Black Friday, hvor mange butikker sætter priserne ned på yderligere varer.
Vejen gennem tilbudsjunglen
Analysen viser, at det er vigtigere end nogensinde før at holde øjnene åbne på Black Friday, siger PriceRunners forbrugeranalytiker, Katrine Barslev.
”Det er ikke ulovligt at hæve og sænke priserne, men det kan gå ind under kategorien vildledende markedsføring. Som forbruger bliver man nødt til at navigere i en jungle af tilbud og reklamer, og det kræver, at man har øjnene åbne. Når det så er sagt, så er Black Friday stadig årets billigste dag, og det er heldigvis ikke alle butikker, som kan kritiseres for denne praksis,” siger hun.
Flere falske tilbud
Andelen af falske tilbud har været stigende i de seneste par år. Sidste år viste PriceRunners analyse af 30.000 produkter, at 13% af produkterne var sat op i pris inden Black Friday, mens det i 2019 var 14% og i 2018 lå på 11%. I år ligger andelen af varer, som er steget med mindst 10%, på 16,9%.
Forbrugerombudsmanden har jævnligt sager om vildledende markedsføring, og retningslinjerne er, at førprisen som udgangspunkt skal have været gældende seks uger førud for tilbuddet. Der skal altså være en reel besparelse på prisen.
Der er især en høj andel af falske udsalgspriser inden for gulve, maling, havemøbler og boligtilbehør.
”Nogle butikker forsøger at fremstille deres udsalgspriser som bedre, end de rent faktisk er. De sætter prisen op på en lang række produkter for så at sænke dem igen og give forbrugerne indtryk af, at de går glip af et ekstragodt tilbud, hvis de ikke slår til. Vi ser det i større udstrækning end tidligere, og det er trist, fordi det forværrer danskernes tillid til landets butikker,” siger Katrine Barslev.
Kategorier med størst andel af udsalgspriser, som først er hævet og derefter nedsat.
Danskerne stoler ikke på tilbudspriser
PriceRunner har spurgt 1013 danskere om deres syn på tilbudspriserne under Black Friday. Kun 2% siger, at de altid tror på at ”nedsat pris” gælder, mens 46% siger, at det afhænger af butikken. Hele 45% af de adspurgte danskere siger, at de aldrig tror på de nedsatte priser under Black Friday.
Mænd er lidt mere skeptiske end kvinder (48% og 43%), mens de mest skeptiske danskere bor i Syd- og Sønderjylland (53% siger at de aldrig tror på tilbudspriser) og Nordjylland (49%). Danskerne i hovedstaden tror mest på tilbudspriser, men selv der er det kun 4% som siger "altid".
De ældre 60+ er den absolut mest skeptiske gruppe, hvor hele 54% siger, at de aldrig tror på tilbudspriser, mens de unge 18-29-årige lader tvivlen komme butikkerne til gode med 64% som siger, at deres tillid afhænger af butikken.
Læs mere her
Tips til Black Friday
Om PriceRunners prisundersøgelse:
Fra 28. august – 23. november er 36.000 produkters pris hver dag blevet registreret. Ud af de 36.000 produkter viste dataen den 23. november, at 16,9% af priserne var steget indtil for en uge siden. De var steget med et gennemsnit på 22,9%.
Undersøgelsen viste også, at 12,1% af produkterne var faldet i pris per dags dato (23. november) med et gennemsnit på -21,2%.
Andelen af falske tilbud – altså priser som mindst er steget med 10 procent for derefter at være sænket med 5 procent – ligger på 23,0% den 23. november. PriceRunner følger op på analysen på Black Friday den 26. november.
Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.