2021-11-29 11:09Pressemeddelelse

Nye tal fra Black Friday: Sådan gik det

Black Friday slog igen rekorder, og blev årets største dag for online shopping. Men de mest populære produkter skulle danskerne lede længe efter, for de var ikke i lager. Her er PriceRunners analyse af Black Friday 2021.

Black Friday er uden tvivl blevet et fænomen, som danskerne planlægger deres shopping efter. Årets største shoppingdag trak danskerne ud på gågader og forbi de digitale indkøbsvinduer. 84% flere danskere klikkede sig ind forbi PriceRunner under Black Week sammenlignet med ugen inden.

Færre danskere handlede på selve Black Friday, mens flere spredte deres indkøb ud over hele Black Week. Den tendens pegede PriceRunner på allerede inden Black Friday, hvor kun 10% af e-handlerne sagde, at de havde tilbud på selve Black Friday, mens 32% sagde, at de havde tilbud under hele Black Week.

PriceRunners statistik viser, at de gode tilbud fortsatte ind i weekenden, og mere end hver sjette vare hos PriceRunner var nedsat lørdag, søndag og mandag, hvor det såkaldte Cyber Monday-udsalg slog til. Priserne var i gennemsnit 23% lavere end ugen inden Black Friday. Der var en høj andel af falske tilbud på 28%, som tidligere beskrevet af PriceRunner.

Mange tomme hylder
Forsyningskrisen har længe været den store joker, som gjorde det svært for butikkerne at planlægge Black Friday og julehandlen. Det ser ud til at lysne, og mange butikker melder om, at varerne kom i tide til Black Friday.

PriceRunner har undersøgt lagerbeholdningen hos de tusindvis af varer, som findes hos PriceRunner. Blandt de ramte kategorier har især elektronik mærket konsekvenserne af lukkede fabrikker i Asien, forsinkede containere og generel større efterspørgsel.

”Elektronik er desværre stadig ramt af forsinkelser og usikkerhed omkring, hvornår varerne kommer frem til butikkerne. Det er en tendens, der har været sejlivet, og det ser ikke ud til, at varelagrene bliver fyldt op lige med det samme. Hvis man har specifikke ønsker om elektronik til julegaver, kan det være klogt at tænke i andre baner,” siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev.

Herunder ses varer med en høj andel af udsolgte varer. Eksempelvis vr 71% af alle grafikkort hos forhandlerne ”ikke i lager” under Black Friday.

 De mest populære produkter
Det er tydeligt i statistikken, at danskerne er vilde med at shoppe teknik under Black Friday. Af alle 2.4 millioner produkter hos PriceRunner var det mest populære i løbet af ugen robotstøvsugeren iRobot Roomba i7 i7150, mens Sony PlayStation var det næstmest populære produkt. Mens der var store besparelser på robotstøvsugeren på op til 31%, var der tværtimod skyhøje priser på PlayStation grundet leveringsproblemer og stor efterspørgsel.

Hvis man kigger på overordnede kategorier, er legetøj den mest populære kategori. Danskerne køber Barbie, Lego Creator, spil og Robolox. Derefter følger diverse elektronik og teknik med høretelefoner, mobiltelefoner, TV og wearables.
Køkkenudstyr er også en meget populær kategori.

Mange danskere benyttede Black Friday til at købe sexlegetøj. Der var dobbelt så mange kliks på sexlegetøj på Black Friday den 26/11 sammenlignet med dagen inden og dagen efter. 

Der er en stor efterspørgsel efter erotiske julekalendere, og her er udbuddet større end nogensinde før.  

”Tendenserne følger den udvikling, vi længe har holdt øje med. Danskerne bruger Black Friday til at handle julegaver, hvor legetøj er en populær kategori til familiens mindste. Der er gode besparelser på elektronik, og så er legetøj til voksne i form af sexlegetøj en populær kategori, som er steget med 54% siden sidste år,” siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev.

For mere specifikke tal for andre kategorier, kontakt PriceRunner.



Om PriceRunner

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.


Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugerekspert og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev