2021-12-28 09:36Pressemeddelelse

Kæmpe prisforskel på udsalgsvarer

Prisforskel på januarudsalgetPrisforskel på januarudsalget

Der er tusindvis af kroner at spare på januarudsalget, hvis man gør sit forarbejde. Det viser en analyse fra PriceRunner.

Efter jul kommer udsalg. Januarudsalget er allerede startet i mange online butikker, og PriceRunner har undersøgt, hvor meget man kan spare.

Man risikerer hurtigt at betale unødvendigt meget, hvis man ikke undersøger priserne inden. For eksempel kan man spare 1700 kroner på den umådeligt populære PlayStation 5, og på Apples nyeste iPhone 13 kan man spare 2274 kroner, hvis man husker at tjekke priserne inden.

Priserne er taget fra Pricerunner.dk, hvor man kan undersøge hvilke butikker, der sælger en pågældende vare. Hvis man kigger på PlayStation 5 ser man, at den billigste pris er 6299 kroner og den dyreste er 7999 kroner.

Der er altså store forskelle i prisen på helt identiske produkter. Det er tankevækkende, at danskerne risikerer at betale overpris, hvis de ikke undersøger udbud og pris først, mener forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev.

”Analysen viser, at der er kæmpe prisforskel på nogle af de mest populære varer. Det er ret heftigt, at man kan spare flere tusinde kroner, når blot man husker at tjekke prisen, inden man trykker på køb. Vi ved, at 37% af danskerne ikke bruger en prissammenligningstjeneste, inden de handler, og de risikerer altså at snyde sig selv for rigtig mange penge,” siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev.

Overhalet af Black Friday
Januarudsalget er traditionelt årets største udsalg, men de senere år har det store udsalg sidst i november, Black Friday, kickstartet julehandlen og fået mange danskere til at handle stort ind til julegaver som især legetøj og elektronik. I en undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner blev 1000 danskere spurgt om, hvilket udsalg de vil bruge flest penge under. 23% svarede Black Friday, mens 22% svarede januarudsalget.

Når danskerne handler på udsalget her efter jul, er det ofte elektronik, de går efter. Der er også i år mange tekniske varer på Top 20 listen, hvor især amerikanske Apple dominerer. Men en 2021-tendens er samtidig meget tydelig.

”Det er interessant at se, at fire hjemmetests for Covid-19 ligger på Top 10. Det er blevet helt naturligt for os at teste os, inden vi møder familie og venner. Mange butikker må melde om udsolgt af hjemmetests,” siger Katrine Barslev.

Top 20 populære produkter januarudsalg

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.