2021-12-15 07:05Pressemeddelelse

Forsyningskrisen fortsætter: tomme hylder til jul

Julehandlen er i gang, men forsyningskrisen holder ikke juleferie. Det mærkes især for de danskere, der ønsker sig elektronik eller vil lave om i hjemmet. Mangel på varer fortsætter langt ind i det nye år, vurderer PriceRunner.

Varemangel og lange leveringstider har præget efteråret. Udfordringerne holder ikke juleferie, for et kig i PriceRunners data viser, at mange varer stadig mangler på hylderne.

Det er især elektronik, som er hårdt ramt. Hos grafikkort mangler 67% af produkterne, mens 52% af harddiske og 37% af bærbare computere ikke er i lager.

Status er, at mikrochips stadig i høj grad er i restordre fra de fabrikker i særligt Asien, som producerer de små komponenter, som indgår i de fleste elektroniske produkter. Det har været en udfordring stort set hele 2021, og problemet var tydeligt under Black Friday, hvor flere store leverandører måtte meldt om ”alt udsolgt” for flere af de mest populære produkter.

Leveringstiden kan stadig være lang for visse produkter, siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev, som opfordrer til at tjekke leveringstiden, inden man bestiller julegaver.

”De danskere, som ønsker sig elektronik til jul, bliver mest påvirkede af leveringskrisen. Der kan være flere måneders leveringstid på visse varer. Det er altid vigtigt at undersøge leveringstiden, men særligt vigtigt her til jul, hvor man gerne skal have varerne leveret senest den 23.,” siger Katrine Barslev.

Gør-det-selv-folket hårdt ramt

Også andre kategorier oplever tomme hylder her i december. Det store fokus på hjemmelivet har skabt en bølge af ombygninger og stort fokus på renovering af hus og have. Det ser ud til, at nogle danskere vil stå tilbage med en lang næse, når de for alvor går i gang med at bestille varer hjem til deres huslige projekter.

Klinker og fliser har en andel af ”udsolgt” på 59%, mens mere end halvdelen af køkkenvaske er udsolgte med 51%. Ligeledes er 50% af tag udsolgte og 41% af badeværelsesmøbler.

Danskerne er bekymrede

Forsyningskrisen har været mærkbar i løbet af hele efteråret, og særligt under Black Friday var en del varer i restordre.

I en undersøgelse spurgte YouGov på foranledning af PriceRunner 1000 danskere om de har oplevet manglen på varer. 21% svarede, at de har haft problemer med at finde de produkter, de gerne ville købe.

Hele 24% svarede, at planlagde at købe julegaver tidligere i år på grund af bekymringen for forsyningskrisen. Yderligere 21% svarede, at de ikke havde bestemt sig.

De fleste danskere har dog en stærk tro på, at problemerne løser sig, og at det bliver muligt at få fat på de varer, de har tænkt sig. Blot 15% siger, at de er bekymrede for, at ønskerne på deres lister ikke er til at få fat på. Det er en pragmatisk og fornuftig tilgang, siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev.

”Det står klart, at nogle varegrupper er hårdt ramt, og det vil gå ud over de danskere, der har netop disse varer på ønskelisten. Men overordnet set er det stadig muligt at få fat på langt de fleste varer – det handler om at være smart og velforberedt. Søg på varen og sammenlign leverandører og priser, så du sikrer dig, at varen når frem inden jul,” siger Katrine Barslev.

Coronakrisen påvirker ind i 2022

Forsyningskrisen er blevet kaldt den perfekte storm, for mens hænderne i Asiens fabrikshaller blev sendt hjem på grund af corona, måtte mange fabrikker og havne lukke ned.

Containerskibe fyldt til randen måtte i mange tilfælde ligge i kø gennem Suez-kanalen. I mange lande manglede de desuden lastbilschauffører, og prikken over i’et var, at vi danskere – og stort set alle andre vestlige lande – sad hjemme og klikkede varer hjem i stor stil i stedet for at bruge vores penge på cafeer, restauranter og på rejser. Efterspørgslen steg, logistikken blev presset.

Vi har set skræmmende eksempler på, hvad det seneste års forsyningskrise har gjort ved verdenshandlen. Ved siden af det TV, som mange danskere klikkede hjem under Black Friday eller de nye vinterstøvler til sæsonens sjap og is ligger medicin og hospitalsudstyr pakket inde på containerskibene, der langsomt flyder frem på verdenshavene.

Flere danske virksomheder har som konsekvens besluttet sig for at flytte produktionen tættere på Danmark og bygge større lagerhaller. Om det øger leveringssikkerheden, er dog stadig usikkert, vurderer forbrugeranalytiker Katrine Barslev

”Forsyningskrisen er blevet en belastende bremseklods for dansk e-handel, og det er smart at dreje på de håndtag, man kan. Den store, ukendte faktor er dog stadig, hvornår pandemien er ovre. Vi skal nok forbi vinteren, inden vi kan tale om normalitet i forsyningskæderne igen,” siger Katrine Barslev.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.