2020-11-27 07:35Pressemeddelelse

Black Week sætter rekord med kæmpe stigning

Black Friday 2020 PriceRunner

Trafikvækst på 50% for Black Week – Prisanalyse afslører at 1 af 4 tilbud er falske på Black Friday.

Ved midnat lød startskuddet til årets største udsalgsdag Black Friday. Men i modsætning til tidligere års Black Friday udsalg har langt de fleste af de store butikskæder tyvstartet udsalget for flere dage side.

Udsalget er større med flere tilbud spredt ud over flere dage og er for alvor blevet til Black Week.

Data fra natten til fredag viser, at danskernes trang til at gå på udsalg fortsat er meget høj. Black Week – dvs fra fredag 20. november og frem til natten til Black Friday er allerede 50% større end sidste år.

Butikkerne har forstået budskabet fra myndighederne og spredt tilbuddene ud på hele ugen. I år slår Black Week rekord allerede før selve Black Friday er kommet i gang. En samlet vækst allerede nu på 50% overstiger selv de største forventninger, siger Martin Andersen, der er prisekspert og direktør for sammenligningstjenesten PriceRunner.

Da klokken var 00:10 var antallet af danskere der ledte efter gode udsalgstilbud i onlinebutikkerne fordoblet i forhold til klokken 00:00, og der var meget stor interesse for at få fat i butikkernes tilbud allerede i nat.

PriceRunner har i løbet af natten til Black Friday gennemført en omfattende analyse af udsalgspriserne baseret på 33.000 af de mest populære produkter fra de 50 største butikker.

Vores data viser at Black Friday er årets billigste dag. I dag er 15 % af alle produkter sat ned i pris. Priserne på udsalgsvarerne er i gennemsnit 19% lavere end de var for godt en uge siden. Det er det en god dag at købe julegaver, siger Martin Andersen, direktør PriceRunner, og fortsætter:

”Sammenligner vi Black Friday i år med forrige års Black Friday så er udsalget i år langt større. De er flere butikker med og der er flere tilbud, fordi butikkerne har spredt dem ud over hele ugen, siger Martin Andersen.

På Black Friday 2019 var 17 procent af produkterne sat ned i pris. Den gennemsnitlige rabat var sidste år på 19 procent.

Kategorier med de største rabatter (gennemsnitsrabat)
  1. Soundbars & Hjemmebiograf         -27%
  2. Sko                              -26%
  3. PlayStation 4 spil                  -26%
  4. Sportstøj                    -26%
  5. Opvaskemaskine                   -24%
  6. Børnesko                   -24%
  7. Køle/Fryseskabe                  -23%
  8. Børnetøj                    -23%
  9. Vaskemaskiner                      -22%
  10. Kogeplader                -22%
  11. Høretelefoner                       -22%
  12. Komfur                       -21%
  13. Gryder & Pander                   -21%
  14. Havemaskiner                       -21%
  15. Spil Controllere                    -21%

Kilde: PriceRunner

1 ud af 4 tilbud er falske

PriceRunners analyse fra natten till Black Friday afslører at 26% af alle produkter der er på tilbud på Black Friday, er produkter der i løbet af efteråret er sat op i pris med i gennemsnit 27%.

Black Friday 2020 Falske tilbud

Der er mange gode tilbud på Black Friday udsalget. Men du skal se dig godt for ikke at falde for et af de falske tilbud. Vores analyse viser at 1 af 4 tilbud er produkter der først er sat op i pris i løbet af efteråret for derefter at blive sat ned i pris som et tilbud på Black Friday. De fleste butikker opfører sig ordentligt, men der findes desværre også eksempler på falske tilbud, siger Martin Andersen.

PriceRunners bad YouGov før årets Black Friday udsalg om at undersøge danskernes holdning til butikkernes udsalgspriser.

60 % af danskerne har ikke tillid til butikkernes tilbudspriser, og yderligere 20% ved ikke om de kan stole på om butikkernes udsalgspriser er reelle, viser YouGov undersøgelsen.

Black Friday - mistillid til udsalgspriser

Det er alt for mange, der ikke har tillid til butikkernes priser, og det bør give stof til eftertanke hos alle. Forbrugerne skal kunne regne med at de priser der bliver præsenteret for dem på udsalg, er til at stole på – at der er tale om reelle tilbud,” siger Martin Andersen, direktør og prisekspert for PriceRunner.

Kategorier med flest udsalgstilbud
  1. Hårpleje
  2. Parfumer
  3. TV
  4. Sko
  5. Hudpleje
  6. Wearables
  7. Høretelefoner
  8. Legetøj
  9. Makeup
  10. PlayStation 4 spil
Kategorier med højst andel af falske tilbud (andel af falske tilbud)
  1. Sko
  2. Parfumer
  3. TV
  4. Børnesko
  5. Sportstøj
  6. Legetøj
  7. Køkkenudstyr
  8. Hygiejneartikler
  9. Høretelefoner
  10. Wearables
Kategorier med færrest falske tilbud (andel af falske tilbud)
  1. Vinkøleskabe
  2. Robotplæneklippere
  3. Cykler
  4. Stationære computere
  5. Haveredskaber
  6. Hobbymaterialer
  7. Senge og madrasser
  8. Drivhuse
  9. Batterier og Opladere
  10. Alarm og sikkerhed
Kategorier med de bedste tilbud (stor rabat og lille andel af falske tilbud)
  1. Fanartikler
  2. PlayStation 4 spil
  3. Hårpleje
  4. Komfur
  5. Makeup
  6. Kogeplader
  7. Vaskemaskiner
  8. Negle
  9. Hårstyling
  10. Opvaskemaskine

Kilde: PriceRunner

Mere om Black Friday:

Emner: Udsalg

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,8 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.