2020-11-17 07:52Pressemeddelelse

Tillid til butikkernes udsalgspriser falder yderligere

Black Friday - mistillid til udsalgspriser

Dårligt nyt til butikkerne forud for årets største udsalgsdag Black Friday. 60% af de danske forbrugere stoler ikke på butikkernes tilbudspriser, når der er udsalg.

Det viser en stor undersøgelse af danskernes holdning til udsalgspriser, som analyseinstituttet YouGov har lavet for PriceRunner. PriceRunner er Danmarks største sammenligningstjeneste med priser og produkter fra mere end 9.000 butikker i Danmark.

60 % af danskerne har ikke tillid til butikkernes tilbudspriser, og yderligere 20% ved ikke om de kan stole på om butikkernes udsalgspriser er reelle, viser YouGov undersøgelsen.

Samtidigt viser ny analyse af priserne på Black Friday sidste år, at hver fjerde udsalgstilbud var et såkaldt falsk tilbud.

Det er alt for mange, der ikke har tillid til butikkernes priser, og det bør give stof til eftertanke hos alle. Forbrugerne skal kunne regne med at de priser der bliver præsenteret for dem på udsalg, er til at stole på – at der er tale om reelle tilbud,” siger Martin Andersen, direktør og prisekspert for PriceRunner.

Mænd er mest mistroiske overfor udsalgspriserne (68%), mens kvinder har lidt mindre mistillid til at butikkernes tilbud er gode nok (53%).

I en lignende undersøgelse i 2019 var det 55% af de danske forbrugere, der ikke stolede på butikkernes tilbudspriser. I samme undersøgelse gav 1 ud af 4 danskere (26%) udtryk for at de stoler på butikkernes tilbud, mens 1 ud 5 faktisk ikke ved om de skal tro på tilbuddene eller ej. (Ja: 26% Nej: 55 % ved ikke 19 %).

Black Friday 2020 mistillid til udsalgspriser

Kun 1 ud af 4 danskere (26%) stoler på butikkernes tilbud, mens 1 ud 5 faktisk ikke ved om de skal tro på tilbuddene eller ej. (Ja: 26% Nej: 55 % ved ikke 19 %)

Det er tydeligt, at forbrugerne er meget skeptiske overfor udsalgspriser. Et flertal mener, at butikkernes udsalgspriser er falske tilbud – det vil sige, at tilbuddet slet ikke er så godt som det giver sig ud for at være, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Prisanalyser afslører falske tilbud

PriceRunner har gennem det seneste år analyseret priserne i forbindelse med udsalg – og tendensen er klar – og viser at forbrugerne med god grund skal være skeptiske overfor butikkernes udsalgspriser.

En ny analyse af 30.930 produkter på Black Friday udsalget i 2019 viser at 5.382 var sat ned i pris på selve Black Friday – men 26% af disse produkter var blevet sat op i pris i perioden op til Black Friday.

Vores analyse af Black Friday 2019 udsalget viste, at 1 ud af 4 tilbud var falske fordi prisen før udsalget var sat op for derefter at blive sat ned igen på udsalget, siger Martin Andersen.

Black Friday - Falske tilbud

Et falsk tilbud er et tilbud hvor produktets pris inden udsalget er sat op med mere end 10% for derefter på udsalgsdagen at blive sat ned med mere end 5%.

Selvom Black Friday er årets billigste dag med mange gode tilbud, så er det også en dag, hvor forbrugerne med god grund er nødt til at være kritiske overfor de tilbud, butikkerne reklamerer med. Der er for mange tilbud, der er falske, siger Martin Andersen.



Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,8 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.


Kontakter

Martin Andersen
Direktør
Martin Andersen

Relaterede medier