2024-05-16 08:00Pressemeddelelse

Vinderen af Danmarks billigste byggemarked er fundet

Danmarks billigste byggemarked 2024Danmarks billigste byggemarked 2024

PriceRunners omfattende pristjek af danske byggemarkeder afsløres i dag. Vinderen kåres til Danmarks billigste byggemarked for ottende gang.

Et tæt felt, men en tydelig vinder. Det er resultatet af PriceRunners pristjek af landets mange byggemarkeder. For 8. gang undersøger den Klarna-ejede prissammenligningstjeneste PriceRunner prisbilledet for byggemarkeder.

Årets vinder 2024 er jem & fix, som er skarpt efterfulgt af Bauhaus og XL-BYG. Derefter følger kæderne Silvan, 10-4, Davidsen, STARK, Bygma og Fog.

Det er ottende gang, at jem & fix står som vinder af PriceRunners pristjek, og i år placerer de ni undersøgte kæder sig meget tæt.

“Jem & fix løber igen med titlen som Danmarks billigste byggemarked. Det er imponerende, men deres førerposition er samtidig truet, fordi der er hård kamp om kunderne. De øvrige kæder placerer sig tæt, og det stiller store krav til forbrugerne om at undersøge markedet og priserne inden køb for at gøre den bedste handel for både pengepung og kvalitet,” siger forbrugerekspert hos PriceRunner, Katrine Barslev.

Hos jem & fix kan de 26 varer fås til 2888 kroner - eller 19,9% lavere end sølvvinderen Bauhaus.

Pris og kvalitet i værktøjskassen hænger sammen
Det er højsæson for DIY-projekter, og landet bugner af byggemarkeder, der tilbyder hyldevis af gode tilbud. Men hvor skal gør-det-selv folket gå hen, hvis de vil sikre sig langtidsholdbar kvalitet uden at blive ruineret?

Det er et spørgsmål med flere svar afhængig af ambitionsniveau og økonomi. For skruetrækkere, trykimprægnerede brædder og haveslanger fås i mange prisklasser, men oftest hænger pris og kvalitet sammen. PriceRunners analyse viser, at priserne svinger meget, og nogle byggemarkeder er billige på visse produkter, mens andre byggemarkeder satser på andre varekategorier.

“Konkurrencen er blevet voldsomt skærpet, og der er mange aktører i branchen. Kæderne er blevet gode til at prisovervåge og tiltrække kunder i de kategorier, de er stærke i. Og så er der stor forskel på, om du som kunde er til høflig selvbetjening og nul fageksperter, eller om du vil have personlig service og hjælp til at finde produkter til netop dit behov. Der er noget for alle, og man skal kende til, hvad de enkelte butikker tilbyder,” påpeger PriceRunners forbrugerekspert Katrine Barslev.

Hos jem & fix er indkøbschef Peter Nyboe stolt over, at byggemarkedet er blevet kåret til Danmarks billigste byggemarked endnu engang.

"Gennem vores koncept afgiver vi et løfte til vores kunder, når de handler i jem & fix, nemlig at de er sikre på at få markedets bedste priser. Så det er fantastisk, at vi får bekræftet, at vi er billigst, når prissammenligningstjenester som PriceRunner går markedet efter i sømmene.

Vi er meget bevidste om vores styrker og svagheder i jem & fix. Vi kan ikke konkurrere på sortimentstørrelse eller tilbyde rådgivning, men til gengæld er vi hamrende dygtige til at sammensætte et sæsonrelevant varesortiment og sætte den rigtige pris," siger Peter Nyboe, salgs & indkøbschef i jem & fix.

Her er hele listen over byggemarkeder i pristjekket:
  1. jem & fix
  2. Bauhaus
  3. XL-BYG
  4. Silvan
  5. 10-4
  6. Davidsen
  7. STARK
  8. Bygma
  9. Fog
Her er hele listen over produkterne i pristjekket:

Skillerumslægte 38 x 57 mm x 2400mm (ubehandlet)

Spærtræ 45 x 195 mm x 4200mm

Trykimprægneret reglar 45x95mm x3600 mm - høvlet (NTR A)

Trykimprægneret stolpe 75x75x2100mm (RU)

Trykimprægnede brædder 25x100x3000mm (Uhøvlet)

GDS Gipsplade 13mm 1200x2400mm

Spartel: 10 liter let spartel medium

9 liter vægmaling - (no name brand)

Malerullesæt 18 cm (no name brand)

Afdækningsfilt 10 meter

Engangsdragt - hvid

Maxiflex arbejdshandsker

5 liter Pinotex Superdec 5 L hvid eller 5 Liter GORI 605 dækkende træbeskyttelse hvid

Aalborg Portland Basis cement 25 kg

Håndsav 550 mm (Bahco/Irwin)

Lægtehammer med træskaft

Tommestok - 2 meter - træ

Fiskars Classic havespade

Fiskars Classic haverive 12 tænder

Fiskars Classic skovl

Fiskars Classic gravegreb

Græsfrø (Turfline Classic 1 kg) eller alternativ 1kg.

LK Fuga Stikkontakt Hvid m/Jord 1 1/2 modul

Havebør - 80 liter

Haveslange 20m

5 liter Tryksprøjte

PriceRunners Pristjek 2024

Vi har fundet priser på 26 almindelige produkter, som danskerne typisk køber i byggemarkedet. Produkterne er enten identiske eller direkte sammenlignelige. På nogle produkter går vi efter det konkrete mærke. Har byggemarkedet ikke denne, så findes et alternativ. På maling er alle priser omregnet ud fra literpriser og på træ omregnet til meterpriser.

Priserne er som udgangspunkt fundet online, og hvis det ikke har været muligt at finde dem, har vi besøge byggemarkedernes butikker.

Alle byggemarkeder har fået tilbud om at tjekke, at priserne er korrekte for den pågældende uge.

Priserne er fra uge 18. Priserne kan have ændret sig siden, og PriceRunner tager forbehold for, at dette pristjek er et øjebliksbillede af prisniveauet i landets byggemarkeder. PriceRunner tager derfor forbehold for prisændringer siden uge 18.

Priserne for alle 26 produkter er blevet lagt sammen, og det er dette totalbeløb, der afgør de enkelte placeringer i kampen om at blive Danmarks billigste byggemarked. Totalbeløbet er uden eventuelle fragtomkostninger.

For yderligere information – kontakt:
Katrine Barslev, forbrugeranalytiker

katrine.barslev@pricerunner.com

Om PriceRunner PriceRunner er Nordens største pris- og produktsammenligningstjeneste. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. PriceRunners formål er at vejlede og hjælpe danskerne med at sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. PriceRunner blev skabt for at hjælpe forbrugerne med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.