2020-11-24 11:13Pressemeddelelse

Udsigt til flugt fra de fysiske butikker til Black Friday

Black Friday 2020 PriceRunner

Hver tredje dansker (36%), der sidste år var på Black Friday udsalg i en fysisk butik, bliver væk i år og går i stedet på udsalg i onlinebutikkerne.

Det viser en undersøgelsen fra analyseinstituttet YouGov, der i perioden 18. til 20. november har interviewet 1012 danskere i alderen fra 18 og opefter for sammenligningstjenesten PriceRunner.

Det er en voldsom kundeflugt fra de fysiske butikkers Black Friday udsalg. Forbrugerne er bekymrede over den aktuelle udvikling i Covid 19 pandemien, og derfor vælger hver tredje at blive hjemme i stedet for at tage på udsalg i byen, som de gjorde sidste år. Det er en voldsom forandring i vores forbrugeradfærd, vi oplever for tiden, siger prisekspert og direktør for PriceRunner Martin Andersen.

YouGov undersøgelsen viser også at 73% af forbrugerne, der både Black Friday shoppede i online butikker og fysiske butikker sidste år, vil i år udelukkende gå på Black Friday udsalg online.

Black Friday 2020 - flugt fra fysiske butikker

Men der er også forbrugere, der holder fast i at gå på udsalg i de fysiske butikker. 40% af dem, der sidste år var på udsalg i fysiske butikker, vil også gøre det i år. Størst andel er blandt de ældre over 60 år, hvor 60% holder fast i hvad de plejer at gøre.

Onlinebutikkerne er klar til det store rykind online, men der vil i perioder bliver tryk på. Den største udfordring bliver leveringen, hvor den ekstraordinære store Black Friday shopping vil sætte såvel butikker og logistik på en hård opgave, siger Martin Andersen.

Følger anbefalinger fra erhvervsministeren

Erhvervsminister Simon Kollerup kom sammen med erhvervsorganisationer for nylig med 9 opfordringer til butikker og forbrugere om det forestående Black Friday udsalg og julehandlen for at minimere risikoen for smitte med Corona virus.

Undersøgelsen viser, at forbrugerne i vidt omfang har tænkt sig at følge anbefalingerne.

Forbrugerne lægger i høj grad op til at følge opfordringerne, og det er på den ene side godt og på den anden side skidt for de fysiske butikker, der kommer til at mangle omsætning fra såvel Black Friday som julehandelen, siger Martin Andersen.

Taberne bliver de små forretninger, der ikke har en online shop.

Stor tvivl blandt forbrugerne

Undersøgelsen afslører stor tvivl blandt danskerne om hvad de skal gøre på fredag, når Black Friday er i gang.

Hver fjerde dansker, der sidste år var på Black Friday udsalg i en fysisk butik ved ikke hvad de skal gøre i år. Tvivlen er størst hos de ældre forbrugere, hvor hver tredje ikke ved hvad de vil gøre på fredag.

Vi vil godt opfordre alle til at handle lokalt for både for at støtte de danske butikker og for at være sikker på at få leveret produkterne til tiden, siger Martin Andersen.

Julehandel rammes også

Julehandelen rammes også af den ændrede forbrugeradfærd, men ikke når så hårdt som Black Friday.

I YouGov undersøgelsen svarer 43% af danskerne at de vil købe gaver online fremfor at gå i en fysisk butik.

Hver femte dansker, der sidste år købte gaverne i en fysisk butik vil i år udelukkende købe dem online. Og af dem, der købte både online og i fysiske butikker, vil 51% kun købe online i år.

Julehandlen bliver også ramt, men ikke nær så markant som Black Friday. Vi skal dog bide mærke i den store usikkerhed, der er blandt forbrugerne. De vil gerne købe julegaverne i de lokale fysiske butikker, men er usikre på om det er forsvarligt. Det stiller store krav til butikkerne at imødekomme denne usikkerhed hos forbrugerne inden julehandelen for alvor sætter ind, siger Martin Andersen.

Black Friday 2020 fakta

Flere fakta om Black Friday

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.