Rekordmange danskere har siddet klar ved tasterne i de første timer af Black Friday. Årets største udsalg ser ud til at blive endnu større end 2021. Samtidig er Black Friday blevet noget udvandet, siger PriceRunners forbrugeranalytiker.
Allerede i starten af november trillede den første påmindelse ind i indbakken - “Nu starter Black Friday”. Tilbuddene har stået i kø hele november, og hos PriceRunner har der været 30% flere kliks på produkter i ugens første fire dage sammenlignet med 2021.
Black Friday er blevet til Black Week, og det har været nervepirrende, om det så ville påvirke fredagens salg negativt, siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev. Det ser det dog ikke ud til, for danskerne har for alvor fået pengepungen op af lommen efter måneders henstand.
“Black Friday er blevet et noget udvandet koncept, fordi tilbudsdagen lige så stille er blevet en tilbudsuge. Der var engang, hvor danskerne lå i kø i soveposer en kold novembernat for at være først. Det er ikke længere nødvendigt, så det var overraskende, at vi oplevede en overvældende stor interesse i nat, hvor vi havde mere end 100% stigning i trafik ved midnat sammenlignet med minutterne inden”, siger Katrine Barslev.
Interessen har været høj hele formiddagen, og besøgstallene mellem kl 00.00 og 11.00 er hele 13% højere end 2021. I forhold til en almindelig fredag ligger tallene på massive 600% over normalen.
Danskerne handler julegaver og ældre elektronik
Danskerne er især gået efter elektronik, belysning og legetøj. Her er top 10 mest populære kategorier.
Nogle af de mest populære produkter er Apple iPad, iPhone 13 og legetøjet Gabby’s dollhouse. Det viser to interessante tendenser ifølge forbrugeranalytiker Katrine Barslev.
“Den enorme hype, der længe har været omkring nylanceringer af elektronik, er faldet markant. Apples iPhone 14 er ikke engang med på toplisterne, og mange undersøger i stedet, om de kan få iPhone 11, som kom ud i 2019. Den strammere økonomi tillader ikke ekstravagante køb.
En anden interessant tendens er, at vi køber julegaver rigtigt tidligt i år. Vi ser kæmpestor interesse for legetøj, wearables, høretelefoner og ting til hjemmet blandt de mest populære produkter. Det er klassiske julegaver,” siger forbrugeranalytikeren.
PriceRunner følger udviklingen i løbet af dagen. Kontakt forbrugeranalytiker Katrine Barslev for mere information og flere tal.
Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.