2019-06-07 09:19Pressemeddelelse

Prischok: Så meget kan du spare i byggemarkedet

Pristjek af byggemarkedsprodukter afslører store prisforskellePristjek af byggemarkedsprodukter afslører store prisforskelle

En tur I byggemarkedet kan hurtigt blive til en langt dyrere indkøbstur end nødvendigt.

Det viser PriceRunners årlige pristjek af 28 populære byggemarkedsprodukter vi jævnligt køber.

Analysen viser, at du som forbruger risikerer at betale mere end det dobbelte af hvad du behøver, når du handler i byggemarkedet.

”Dobbelt op på prisen. Det er simpelthen for meget at betale for identiske produkter. Vi elsker at gøre det selv men det skal ikke være til dobbelt pris,” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

PriceRunner er Danmarks største prissammenligningstjeneste med priser på mere end 1,1 millioner produkter fra 6.600 butikker.

I gennemsnit er prisforskellen på hele 115 procent for de pristjekkede produkter, og det betyder at for den aktive forbruger kan der være 51 procent at spare ved at sammenligne priser og vælge at handle i den billigste butik.

Der er tale om identiske produkter, og derfor er besparelserne reelle.

”Det er også derfor det kan være svært at forstå, at der er så kolossalt store prisforskelle på de samme produkter, når du går i byggemarkedet hvad enten du gør det online eller i det lokale byggemarked,” siger Martin Andersen.

PriceRunner råder derfor forbrugerne til at sammenligne priser inden de køber ind i byggemarkedet.

”Et andet godt råd er ikke at købe det hele i samme byggemarked, men køb tingene der hvor de er billigst,” siger Martin Andersen.

Cement med stor prisforskel

Et eksempel på de store prisforskelle er cement fra Aalborg Portland. 25 kg basis cement koster 47 kroner i billigste butik, mens prisen er røget helt op på 112 kroner i den dyreste butik altså mere end dobbelt så dyr. Du sparer 58 procent ved at vælge at handle i den billigste butik.

”Vi køber typisk flere sække cement, når vi køber ind til vores gør-det-selv projekter hjemme, og derfor kan besparelsen eller overprisen hurtigt løbe op i mange penge,” siger Martin Andersen.

Dyrt værktøj og haveredskaber

Hvis du står overfor at investere i en ny skruemaskine eller haveredskaber, er det en god ide at sammenligne priser først.

Se alle produkterne, der er tjekket priser på

Den populære havespade fra Fiskars Classic koster 238 kroner i billigste butik mens den koster 519 kroner i den dyreste butik. Det er prisforskel på 118 procent (281 kroner) og du sparer dermed 54 procent ved at vælge billigste butik.

Hvis det er en skruemaskine, du er på udkig efter, er der mange grunde til at sammenligne priser. Den meget populære Bosch GSR 18 volt maskine koster 999 kroner i billigste butik mens den koster 1809 kroner i den dyreste. Du kan altså spare 810 kroner (45 procent) ved at købe skruemaskinen i billigste butik.

”Hvis du vil undgå at blive ramt af et prischok, når du handler i byggemarkedet, er vores bedste råd at bruge tid på at sammenligne priserne. Det kan du spare meget på inden du handler og det tager ikke lang tid,” siger Martin Andersen.

Sammenlign priser her og se hvor meget du kan spare på dit "gør-det-selv" projekt

Så meget kan du spare på byggemarkedsprodukter

Så meget kan du spare på populære byggemarkedsprodukter

(Priserne er indsamlet via www.pricerunner.dk  i uge 23 og der tages forbehold for ændringer)

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 6.600 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 117 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.