Få e-handlere lever op til danskernes forventninger om bæredygtighed. PriceRunner uddeler pris til en digital butik, som tager ansvar for den grønne omstilling. Hvis man ikke er en del af løsningen, er man en del af problemet, siger e-handelsgigant.
Bæredygtighed er efterhånden en del af strategien hos mange virksomheder. Flere forbrugere efterspørger grønt ansvar - eller fravælger ligefrem virksomheder, fordi de ikke har en udtalt politik på området. Interessen for at tage grønt ansvar er vokset - og det er tid til at dele de gode ideer. Derfor tager PriceRunner initiativ til prisen Årets Grønne Butik, som uddeles i forbindelse med konkurrencen Årets E-handler 2023. Formålet er at sætte fokus på de e-handelsbutikker, som gør det særligt godt for dermed at skabe ringe i vandet, siger kommunikationsansvarlig Katrine Barslev.
“Vi kan alle føle os handlingslammede i forhold til de kolossale klimaudfordringer, vi står overfor på kloden. Lammelsen må ikke blive permanent, for det er bedre at komme i gang med nogle få, udvalgte tiltag. Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget. Vi håber, at mange e-handlere vil lade sig inspirere af vinderen af Årets Grønne Butik, så vi alle kan tage ansvar hver især,” siger hun.
Forbrugernes valg
Vinderen bliver udvalgt i en proces, hvor blandt andet Mystery Shopping indgår. Her lægges særligt vægt på, om der findes bæredygtige alternativer i butikken, om forsendelsen og pakken har et grønt aftryk, og om butikken hjælper kunderne til at foretage mere miljøvenlige valg.
Vinderen får prisen overrakt den 10. maj i København, hvor PriceRunner afholder Årets E-handler.
De e-handlere, der ikke har bæredygtighed i strategien går potentielt glip af mange millioner i indtjening. I en undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner svarer 24% af 1000 adspurgte danskere, at det er vigtigt eller meget vigtigt for dem, at de butikker, de handler hos, går op i bæredygtighed fra et miljømæssigt og etiskt perspektiv.
Kun 15% siger, at det slet ikke er vigtigt for dem. Ikke overraskende er det i stigende grad vigtigt for den unge generation.
Proshop vil være en del af løsningen
Proshop er en af landets største e-handelsvirksomheder, og de vandt Årets Grønne Butik, da prisen for første gang blev uddelt i 2022. I lagerbygningen udenfor Aarhus har de blandt andet et omfattende solcelleanlæg, som i marts måned 2023 bliver fordoblet i størrelse. De producerer så meget strøm, at de kan sende en del tilbage på det fælles net. Det er blot et af flere bevidste tiltag, fortæller adm. direktør for Proshop Poul Thyregod.
“Det er vores opfattelse, at man har pligt til at placere solcelleanlæg, når man har et stort fladt tag på lageret. Vi tilbyder vores ansatte en bedre pris på el end de kan købe i privaten, og vi opfordrer dermed til at skifte til elbil. Bæredygtighed er ikke kun en pligt, det er også rigtigt for forretningen. Vi sparer cirka 40% på vores papforbrug. Så bliver transportkasserne mindre, da vi ikke sender luft," siger Poul Thyregod.
Han forklarer, at Proshop gennem disse tiltag sparer diesel på transporten, fordi færre lastbiler kører fra deres logistikcenter og tillægger:
“Vi forsøger altid at finde en grøn løsning, da det ikke behøver at være dyrere end en traditionel. Jeg tænker på det gamle citat: Hvis du ikke er en del af løsningen, er du en del af problemet”.
Lang vej igen
Proshop og andre dygtige e-handelsvirksomheder er med til at give billedet af en branche, der tager ansvar. Men der er lang vej til målet. I en undersøgelse foretaget blandt danske e-handlere svarer blot 14%, at de vil prioritere at indføre flere bæredygtige alternativer i 2023. Mange tager ikke grønt ansvar endnu. Næsten hver tredje virksomhed (31%) siger, at de ikke har påbegyndt et arbejde med bæredygtighed.
Katrine Barslev fra PriceRunner tror, at mange simpelthen ikke ved, hvor de skal starte, eller hvor de kan optimere. Samtidig tror nogle, at grønne tiltag koster for meget.
“Det er utroligt synd, hvis klimahensyn må vige for uvidenhed eller et ensidigt fokus på lønsomhed, for eksemplerne fra branchens frontløbere viser, at det ikke behøver at være enten-eller. Vi skal vise det enorme potentiale, der er for at gøre en positiv forskel uden at det går ud over bundlinjen, og der er prisen og fokuset på Årets Grønne Butik et skridt på vejen”, siger Katrine Barslev.
Hun mener, at frygten for greenwashing kan afskrække nogle fra at fortælle om deres tiltag.
“Der er ingen tvivl om, at der skal slås hårdt ned på greenwashing, hvis det er bevidst, men det må heller ikke tage overhånd. Jeg håber inderligt, at alle danske e-handlere har modet og lysten til at tage grønt ansvar sammen og ikke lader sig afskrække af de rap over nallerne, som nogle virksomheder har fået. Lad os løfte i flok,” lyder opfordringen.
Om PriceRunner PriceRunner er Nordens største pris- og produktsammenligningstjeneste. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. PriceRunners formål er at vejlede og hjælpe danskerne med at sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. PriceRunner blev skabt for at hjælpe forbrugerne med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.