2022-01-05 10:46Pressemeddelelse

Farvel til 2021: et år med kaos og rock’n’roll

Udsolgte spillekonsoller, en amerikansk tech-gigant og hjemmelivet. PriceRunner opsummerer de største tendenser fra 2021 og giver også sine bud på de største tendenser for 2022.

Vi er trådt ind i et nyt år, og det er med lettelse, vi siger farvel til 2021, men også med en let uro – for hvad kan vi forvente os af 2022?

PriceRunner har kigget i krystalkuglen og giver nogle bud på stærke tendenser, som kommer til at præge året. Men først et kig i PriceRunners data og statistik for at se, hvad der tegnede 2021.

Uforudsigelig forsyningskrise
Årets helt store joker har været globale forsinkelser, mangel på varer og prisstigninger. Problematikken blev tydelig i foråret, da et stort containerskib sad fast i den smalle Suezkanal. Det blokerede for trafik fra især Asien, hvor majoriteten af verdens varer stadig produceres.

Højere efterspørgsel, arbejdere i karantæne og lukkede fabrikker og havne udviklede sig til en perfekt storm, hvor især elektronik og byggematerialer manglede på hylderne og gav mange e-handlere grå hår i hovedet.

Inden Black Friday undersøgte PriceRunner andelen af varer, som ikke var i lager, og især elektronik var hårdt ramt. PriceRunners undersøgelse i november viste, at ud af 1011 grafikkort melder butikkerne om en ”out of stock”-procent på 73%. Sony PlayStation var det mest populære produkt i løbet af hele året, og spillekonsollen var stort set i restordre hele året til stor gene for de mange spilleinteresserede danskere. 
Der er også mange udsolgte varer i kategorien spil til spillekonsoller som GameBoy og PlayStation, som ligger mellem 50% - 92% udsolgte.

De mest udsolgte varer hos PriceRunner

Leveringskaoset kulminerede i efteråret, men Black Friday blev som vanligt en handelsuge ud over det sædvanlige med høj trafik og omsætning for danske e-handlere.

Forsyningskrisen fortsætter i 2022
Leveringsproblemerne er dog langtfra ovre, og det ser ud til, at der også vil være mangel på varer langt ind i 2022. Pandemien er i gang med endnu en dans med sundhedsvæsenet, og det er ikke til at spå om, hvornår en form for normalitet indfinder sig.
Forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev tror, at flere e-handlere vil begynde at trække produktionen tættere på Danmark for at have bedre kontrol over produktionskæden.

”Vi har set mange e-handlere udtale, at de vil prioritere at få større overblik over hele kæden. EU vil bygge fabrikker for microchips, og mange danske virksomheder bygger store lagerhaller og varecentraler for at have styr på levering og lagerstatus. Det rykker ved den globale magtbalance,og kan også betyde højere priser på de varer, som bliver produceret i EU, men til gengæld et mere stabilt udbud,” siger Katrine Barslev.

Hjemmelivet dominerede
2021 blev endnu et år med mange dage i hjemmet. Lukkede skoler, opfordring til at arbejde hjemme og aflyste festligheder betød, at vi prioriterede hjemlige aktiviteter og nye interesser.

Både Sony PlayStation 5 og Microsoft Xbox ligger på Top 10 listen over de mest populære produkter for hele året. Derudover domineres listen helt af den amerikanske tech-gigant Apple, som med sine årlige storslåede lanceringer har godt fat i danskerne.

Hvis man kigger længere nede på listen, er det tydeligt, at danskerne har fået tid til at dyrke interesser. Bøger er hoppet fra 14. til 10. pladsen over årets mest populære varekategorier. Også køkkenudstyr ligger højt på listen, mens wearables er hoppet fra 13. pladsen i 2019 til 7. pladsen over årets mest populære kategorier.

Mest populære produkter 2021

I december hoppede flere corona-relaterede produkter op på toplisterne. Både mundbind, håndsprit og hjemmetests peakede og oplevede stor efterspørgsel, så danskerne kunne møde de nye restriktioner. 

Personlighed og tillid med liveshopping
PriceRunners forbrugeranalytiker Katrine Barslev peger på det øgede fokus på kundeoplevelsen som en af de mest interessante tendenser i 2021. Hun har specielt øjnene rettet mod liveshopping.  

”Den nærhed, faglighed og oplevelse, der ligger i liveshopping, er unik og kan redefinere måden, vi shopper på til gavn for de lokale butikker. Det handler om at skabe en oplevelse af nærhed og personlighed, og netop derfor oplever e-handelsbutikker så stor succes med liveshopping. Det bliver meget interessant at følge i 2022,” vurderer Katrine Barslev.  

Hun tror også, at en stor tendens i 2022 bliver større fokus på enkelhed og at få kunden hurtigt gennem købsprocessen.

”Vi orker ikke at sidde og udfylde for mange formularer, vi vil have en friktionsfri handel. Det næste køb skal blot være et klik borte. Enkelheden gælder også for levering af vores varer. Fragt behøver ikke nødvendigvis være gratis, men vi vil have flere valgmuligheder, så vi kan tilgodese miljøet eller få varen med ekspres, hvis vi ønsker det,” siger hun.

Bæredygtighed kommer stærkt tilbage
Katrine Barslev tror også på et fornyet fokus på bæredygtighed og omtanke for miljøet. Det hænger ikke mindst sammen med, at 31% af danskerne siger i en ny undersøgelse lavet af YouGove for PriceRunner, at de er villige til at betale mere for kvalitet.

”Bæredygtighed var det hotteste emne inden pandemien, men mens mange butikker kæmpede for at overleve, trådte det lidt i baggrunden. Vi ser dog mere og mere, at især de yngre kunder forventer og kræver, at erhvervslivet tager ansvar. og vi vil se flere virksomheder som bliver mere cirkulære og bæredygtige i deres produktion og kommunikation,” siger Katrine Barslev.



Om PriceRunner

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.

Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugeranalytiker og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev

Relaterede medier