2021-08-25 09:01 Nyheder

Netbutikker: Store udfordringer med leverancer på grund af Corona

Dansk nethandel påvirkes af forsinkelserDansk nethandel påvirkes af forsinkelser

Danske netbutikker siger samstemmende, at den største udfordring i forbindelse med det seneste halvandet års Corona-epidemi har været at få fat i varer.

Netbutikkernes mangel på varer afspejles i E-handelsindekset for andet kvartal, som er en undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner. PriceRunner er Danmarks største prissammenligningstjeneste, hvor man finder priser på mere end 2,2 millioner produkter i 8.700 butikker i 30 lande, der alle leverer til Danmark.

I undersøgelsen svarer 68 procent, at den største udfordring i forbindelse med epidemien og nedlukning rundt om i verden har været at få fat i produkter, reservedele eller andet til egen produktion.

Det skyldes at deres leverandører har haft svært ved at få fat i de produkter eller varer, de behøver. Der er en global udfordring med produktion og levering af især komponenter til elektroniske produkter.

Ifølge forbrugsanalytiker hos PriceRunner i Danmark, Katrine Barslev, bekræfter undersøgelsen en tendens, man har været opmærksom på i længere tid, og som forbrugerne også har mærket.

”Mange forbrugere har sikkert oplevet, at der er produkter, det er blevet sværere at få fat i eller som er steget i pris. Det interessante er, at vi med denne undersøgelse sætter tal på problemets omfang – og at det er så udbredt, som tilfældet er. Det er en virkelig alvorlig udfordring for netbutikkerne, som vi håber, snart bliver løst i takt med at situationen i de producerende lande bliver normaliseret,” siger Katrine Barslev.

En stor del af e-handlerne, 62 procent, svarer, at de har været udfordrede på grund af lange ventetider på at få leveret varer.

Samtidig har mange onlineforhandlere oplevet, at prisen på de varer, de gerne vil have fat i, er steget. I alt 51 procent af de adspurgte svarer, at de har oplevet af de varer, de har brug for, er steget i pris under Corona-epidemien.

Kun 11 procent, at de ikke har oplevet nogle udfordringer med leverancer under Corona-epidemien.

Om E-handelsindexet
PriceRunner har i samarbejde med YouGov skabt E-handelsindexet. Indexet er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på PriceRunner. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et index, der samlet består af tre elementer:

  • Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag
  • Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

 Om undersøgelsen andet kvartal 2021
Undersøgelsen er gennemført af opinions- og markedsundersøgelsesforetagendet YouGov. I perioden 21. juni til 4. juli 2021 gennemførtes sammenlagt 71 interview med onlinebutikker i Danmark via internet.



Om PriceRunner

PriceRunner er Danmarks største sammenligningstjeneste med mere end 2,2 millioner produkter i 8.700 butikker i 30 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har mere end 9 millioner besøg om måneden på www.pricerunner.dk, hvor brugerne gratis kan sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle test og brugeranmeldelser af produkter og butikker. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed. Vi er ikke ejet af producenter og er ikke afhængige af dem, butikker eller andre med interesse i at videregive partisk information. Det er vores mission at hjælpe forbrugerne med at finde de rette produkter for dem. Hver måned hjælper vi millioner af forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at anvende PriceRunners tjenester. Virksomheden har cirka 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.


Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugerekspert og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev