2022-01-14 12:00 Nyheder

Få succes med online salg i 2022: PriceRunners bedste tips!

Digital handel

Digital handel boomer, og danske netbutikker er fantastisk gode til at skabe stejle vækstkurver og fremgang over hele linjen. Her er 10 tips fra PriceRunner, der ved hvad der skal til for at stikke ud og booste salget online i 2022

Vi står midt i en digital transformation, og de seneste to år har de fleste danskere lært at netshoppe, hvis de ikke kunne det tidligere. PriceRunner har kigget i krystalkuglen og giver sit bud på de største tendenser for 2022. Dansk e-handel bliver præget af liveshopping, bæredygtighed og fortsat usikkerhed omkring leveringsproblemerne.

Her er 10 tips til et bedre online salg for nye og erfarne webbutikker.  

  1. Hold øje med forsyningskæden

De enorme udfordringer med levering af varer i tide er langtfra ovre, og det ser ud til, at der også vil være mangel på varer langt ind i 2022. Vi har set mange e-handlere udtale, at de vil prioritere at få større overblik over hele kæden. EU vil bygge fabrikker for microchips, og mange danske virksomheder bygger store lagerhaller og varecentraler for at have styr på levering og lagerstatus.

  1. Personlighed og tillid med liveshopping

PriceRunners forbrugeranalytiker Katrine Barslev peger på det øgede fokus på kundeoplevelsen som en af de mest interessante tendenser at holde øje med i 2022. Hun har specielt øjnene rettet mod liveshopping.

”Den faglighed og unikke oplevelse, der ligger i liveshopping, er unik og kan redefinere måden, vi shopper på til gavn for de lokale butikker. Det handler om at skabe en oplevelse af nærhed og personlighed, og netop derfor oplever e-handelsbutikker så stor succes med liveshopping. Det bliver meget interessant at følge i 2022,” siger hun.

  1. Gør det enkelt

Få kunden hurtigt gennem købsprocessen. Vi orker ikke at sidde og udfylde for mange formularer, vi vil have en friktionsfri handel og levering. Fragt behøver ikke nødvendigvis være gratis, men vi vil have flere valgmuligheder, så vi kan tilgodese miljøet eller få varen med ekspres, hvis vi ønsker det.

  1. Danskerne vil have ansvarlige virksomheder

31% af danskerne siger i en ny undersøgelse, at de er villige til at betale mere for kvalitet.

”Bæredygtighed var det hotteste emne inden pandemien, men da mange butikker kæmpede for at overleve, trådte det lidt i baggrunden. Vi ser dog mere og mere, at især de yngre kunder forventer og kræver, at erhvervslivet tager ansvar. og vi vil se flere virksomheder som bliver mere cirkulære og bæredygtige i deres produktion og kommunikation,” siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev.

  1. Troværdighed i højsædet

I en ny undersøgelse hvor PriceRunner spurgte danskerne om deres online vaner svarer 56 %, at de handler fra forskellige onlinebutikker fra gang til gang. Loyalitet er altså noget, man skal kæmpe for at få, og hvis I er troværdige i jeres kommunikation og kundeoplevelse, så er I et skridt foran konkurrenterne.

  1. Hold fast på kunderne

Kommer besøgende ind på jeres side fra bannerannoncer, sociale medier eller måske fra PriceRunner? Brug digitale værktøjer som giver jer den nødvendige viden om, hvordan kunderne finder jer. Benyt muligheden for at få kunderne skrevet op til jeres nyhedsbrev, så I kan følge op i løbet af året. Hvis I har oplysninger om kunderne, kan I også rette remarketing mod dem og andre med lignende demografiske kendetegn. 

  1. Mobile first

Tænk Mobile first. Formentligt vil 60% af alle dine besøgende komme fra mobil, så det skal spille. Det er også en rigtig god idé at opdatere jeres visuelle udtryk. Det er jeres virtuelle butiksvindue, og det er medvirkende til at tiltrække kunder.

  1. Tænk bæredygtighed ind fra starten

Social ansvarlighed, csr, er en afgørende faktor for fremtidens virksomheder. Når danskerne går ind på PriceRunner og søger efter f.eks. en ny madras, kan de filtrere efter allergivenlige materialer og miljømærkede produkter.

”Det bliver i højere grad det udslagsgivende parameter, som får grønnere brands til at stikke ud. Alle e-handlere bør tænke over, hvordan de kan kombinere social ansvarlighed og miljøhensyn med jeres forretning,” vurderer Katrine Barslev. 

  1. Skriv æggende, vækkende og dækkende

Klassiske journalistiske dyder kan også bruges som en rettesnor for produkt- og virksomhedsbeskrivelser. Vi ser, at forbrugerne gerne vil læse inspirerende content, for de klikker på både produktbeskrivelser, anmeldelser og tests på PriceRunner. Skriv så du vækker nysgerrighed, men overdriv ikke. Dine tekster skal afspejle virkeligheden. 

  1. Kom i gang

Den danske digitale infrastruktur er blandt Europas bedste, og der er alle forudsætninger for at komme godt i gang. E-handel boomer, og selvfølgelig skal I med på toget. Vær tydelig omkring jeres værdier og giv fantastisk kundeservice og produkter af høj kvalitet. Vores bedste råd er at komme i gang, for der er uanede muligheder for dygtige online virksomheder. Så er I på vej til succes!



Om PriceRunner

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 3,4 millioner produkter hos 22.500 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 170 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.


Kontakter

Katrine Barslev
Forbrugerekspert og kommunikationsansvarlig PriceRunner Danmark
Katrine Barslev

Relaterede medier