2020-08-21 07:13Pressemeddelelse

Stort prisfald på mundbind

Prisen på mundbind falder

Priserne på mundbind er begyndt at falde, viser en analyse af de aktuelle priser på engangs-mundbind.

Priserne er samlet faldet i gennemsnit med 22% siden sidste uge. Dermed koster et enkelt mundbind lidt under 3 kroner per styk i de billigste butikker.

Markedet er begyndt at virke, og priserne falder nu til et mere rimeligt niveau. Faldet i priserne kom da de store butikskæder som Coop og Salling meldte en stykpris på 3 kroner ud i slutningen af sidste uge, siger Martin Andersen, direktør for prissammenligningstjenesten PriceRunner.

Priser på mundbind falder

Det er priserne på samtlige engangs-mundbind af typerne 1,2 og 2R der indgår i analysen. Alle priser er registreret hver dag siden 1. august og analysen viser et gennemsnitligt fald på 22%.

Det er positivt at priserne er faldet, og vi forventer at priserne vil falde med yderligere 25 til 50% i de kommende uger efterhånden som markedet sætter sig med tilstrækkelige forsyninger, siger Martin Andersen.

Fortsat høje priser i mange butikker

Analysen viser også, at der fortsat er en lang række online butikker, der holder fast i de høje priser på trods af faldet i priserne.

På de produkter, hvor der er flere butikker, der sælger de samme mundbind – er der i gennemsnit 95% at spare ved at sammenligne prisen. Gennemsnittet stammer fra de 23 mundbindsprodukter, der sælges i flere butikker.

Der er nemlig meget store prisforskelle mellem højeste og laveste pris. Et godt eksempel er disse type 2R mundbind i en pakke med 50. Her er laveste pris 129 kroner for 50 styk og højeste pris er 520 kroner. En prisforskel på 303%.

Der er al mulig grund til at sammenligne prisen inden du køber, da der kan være mange penge at spare, og i dette tilfælde må vi sige at det er en helt vild prisforskel, siger Martin Andersen.

Mundbinds indeks rekord højt

Søgninger på PriceRunner efter mundbind har udviklet sig således.

Indeks - søgninger efter mundbind

Søgningerne er indekseret, hvor marts er indeks 100, hvor Coronakrisen for alvor tog fat.

Aktuelt forventer vi at indeks ved udgangen af august ender på 592 – altså næsten 6 gange større interesse efter mundbind som tilbage i marts, siger Martin Andersen.

Tabel med indekstal

Stofmundbind meget eftertragtet

Der er meget stor vækst i butikker, der sælger stofmundbind. Det er ligeledes det ord i Google søgningerne der vækster mest – ligger med en vækst på mere end 5000%.

PriceRunner har ved hjælp af en specialkørsel af data, der viser trafikken fra prissammenligningerne og ud til butikker, ser nærmere på hvordan efterspørgslen på genanvendelige mundbind lavet af stof har udviklet sig.

Indeks over søgninger efter stofmundbind

Marts var det hidtidige højdepunkt i efterspørgslen på stofmundbind, og er valgt som indeks 100.

Vi ser en kraftig vækst i efterspørgslen på stofmundbind i juli og især august, hvor det er eksploderet. Der er ingen tvivl om at det vil være en produktgruppe, der kommer meget stor efterspørgsel på i de kommende måneder, og vi forventer at indeks ender på 867 ved månedens udgang, siger Martin Andersen.

(Der tages forbehold for ændrede priser siden analysen blev gennemført)

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 8.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.