2019-11-28 08:30Pressemeddelelse

Stor mistillid til udsalgspriser

Halvdelen af danskerne stoler ikke på udsalgspriserHalvdelen af danskerne stoler ikke på udsalgspriser

Mere end halvdelen af de danske forbrugere har mistillid til butikkernes tilbudspriser, når der er udsalg.

Undersøgelsen viser, at hver anden dansker har mistillid til butikkernes udsalgspriser. De stoler ikke på, at der er tale om reelle tilbud.

Det viser en stor undersøgelse af danskernes holdning til udsalg, som analyseinstituttet Kantar har lavet for PriceRunner.

PriceRunner er Danmarks største prissammenligningstjeneste.

55 % af danskerne har ikke tillid til butikkernes tilbudspriser. Mænd er mest mistroiske overfor udsalgspriserne (60%), mens kvinder har lidt mindre mistillid til at butikkernes tilbud er gode nok (51%).

1084 danskere og dermed et repræsentativt udsnit af Danmarks befolkning er blevet interviewet om deres holdning til og adfærd i forbindelse med udsalg som for eksempel Black Friday. Interviews er gennemført i uge 40 til 42.

Det er et bekymrende stort antal forbrugere, der ikke har tillid til butikkernes udsalgspriser, og det bør give stof til eftertanke hos alle. Forbrugerne skal kunne regne med at de tilbudspriser de bliver præsenteret for, at de kan de stole på at der er tale om reelle tilbudspriser, siger Martin Andersen.

Kun 1 ud af 4 danskere (26%) stoler på butikkernes tilbud, mens 1 ud 5 faktisk ikke ved om de skal tro på tilbuddene eller ej. (Ja: 26% Nej: 55 % ved ikke 19 %)

Det er tydeligt, at forbrugerne er meget skeptiske overfor udsalgspriser. Et flertal mener, at butikkernes udsalgspriser er falske tilbud – det vil sige, at tilbuddet slet ikke er så godt som det giver sig ud for at være, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Undersøgelsen viser også at 1 ud af 2 danskere ikke går på udsalg.

Prisanalyser afslører falske tilbud

PriceRunner har gennem det seneste år analyseret priserne i forbindelse med udsalg – og tendensen er klar.

På de forskellige udsalg lå antallet af såkaldte falske tilbud og svingede mellem 25 og 60 procent af de samlede antal udsalgstilbud.

Black Friday udsalget 2018 var ingen undtagelse.

I efteråret 2018 så vi, at prisen på hvert tiende produkt blev hævet i pris med 44 % - blot for at tage et prisdyk til Black Friday. Vores analyse af 20.000 priser viste, at 33% af de produkter, der tidligere var sat op i pris, blev sat ned igen ved Black Friday udsalget. Det er en metode butikker bruger for at give indtryk af, at priserne er bedre, end de virkelig er, siger Martin Andersen.

De fleste butikker opfører sig ordentlig med priserne, men antallet af tilbud, der ikke er gode nok, var højt.

Det betød, at 1 ud af 3 tilbud var det vi kalder for falske tilbud til Black Friday. Fordi tilbuddet ikke er hvad det giver sig ud for at være – nemlig et godt udsalgstilbud, siger Martin Andersen.

Et falsk tilbud er en udsalgspris, der ikke er et godt tilbud fordi prisen enten har været lavere eller på samme niveau tidligere.

Aktuel prisanalyse: 6 ud af 10 butikker har hævet priserne inden Black Friday

En aktuel analyse af priserne på 35.000 af de mest populære produkter i de 47 største online butikker i Danmark afslører, at 6 ud af 10 butikker har hævet priserne i perioden op til Black Friday 29. november.

27 ud af 47 butikker har sat priserne op, viser den omfattende gennemgang af priser.

Det bliver desværre nemt for forbrugerne at gå i tilbudsfælden under Black Friday udsalget, når vi allerede nu kan se at 6 ud af 10 butikker har brugt tiden frem til udsalget på at sætte priserne op. Vi risikerer at se mange falske tilbud på Black Friday, siger Martin Andersen, direktør PriceRunner.

Vi køber alligevel

Selvom forbrugerne har en stor mistillid til butikkernes udsalgspriser, så ender overraskende mange alligevel med at købe noget på udsalg.

Knapt halvdelen (45%) af de mænd, der har købt noget på udsalg, stoler ikke på butikkernes tilbud – mens 1 ud 3 kvinder (34 %), der har købt noget på udsalg, stoler ikke på butikkens priser.

Læs mere om undersøgelsen af danskernes holdning til udsalg og Black Friday

Download pressekit 



Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.400 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.


Kontakter

Martin Andersen
Direktør
Martin Andersen