2019-06-19 10:22Pressemeddelelse

Spar stort på testvindende hækkeklippere

Test af hækkeklippereTest af hækkeklippere

Hækken skal være klippet inden Sankt Hans lyder det mest almindelige haveråd. Men det kan også vente til senere for at give fuglene der har bygget rede i hækken ro til at få opfostret fugleungerne.

Men det er tid nu til at få udstyret i orden til årets klipning af hækken.

PriceRunners test team har testet 11 populære hækkeklippere her op til sæsonen, og kan nu afsløre hvilken hækkeklipper der er den bedste.

Testvinder og dermed den bedste hækkeklipper 2019 er den batteridrevne Ryobi RHT36c.

Den klarede den omfattende test bedst og er på mange måder gennemtænkt med smarte funktioner til en bred målgruppe. Det lange sværd gør, at du nemt kan klippe lidt bredere hække, og de smarte funktioner gør den brugervenlig. Køber du et ekstra batteri, får du en rigtigt god brugeroplevelse, hvis du har en hæk i normal størrelse.

Prisen på testvinderen er 1390 kroner i den billigste butik og 2500 kroner i den dyreste butik, og du sparer dermed 44 procent ved at prissammenligne og købe testvinderen i den billigste butik.

Bedste benzindrevne hækkeklipper er AL-KO 163-70, er en kraftig benzinhækkeklipper med langt sværd, god balance og meget god vibrationsdæmpning. Den klarer alle opgaver i haven uden problemer.

”Det går først og fremmest hurtigt at klippe hækken, selvom den er stor og kraftig. Solo 163-70 passer derfor til forbrugere, der har en ret kraftig og bred hæk - så kommer den bedst til sin ret,” lyder det fra testteamet bag den omfattende test af hækkeklippere.

De to testvindere er ikke blandt de mest Top Ti mest populære hækkeklippere i Danmark, men er godt på vej op ad listen som danskernes foretrukne hækkeklippere.

Aktuelt er den mest populære hækkeklipper den batteridrevne Bosch AHS 50-20 LI. Den er let og meget handy og kan klare de fleste klippeopgaver i en almindelig have.  Uden batteri koster den 590 kroner i den billigste butik og 910 kroner i den dyreste butik – der er 38 procent at spare ved at købe i billigste butik.

Så meget kan du spare på testvinderne

”Det kan altid betale sig at sammenligne priser inden man handle for at sikre sig at man gør den bedste handel – også når du skal købe en hækkeklipper,” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

En prissammenligning af priserne på de aktuelt ti mest populære hækkeklippere viser store prisforskelle, og at der i gennemsnit er 43 procent at spare alene ved at købe hækkeklipperen til den billigste pris i stedet for den dyreste pris.

Testvinderen kan der spares 44 procent på alene ved en prissammenligning, hvor du efterfølgende vælger at købe i billigste butik. Det svarer til en besparelse på 1110 kroner.

Der er listet mere end 300 forskellige typer af hækkeklippere til salg i de mere end 125 butikker, der sælger hækkeklippere i Danmark og som PriceRunner sammenligner priser fra. Det giver et meget præcist overblik over markedet med hækkeklippere, og hvor du som forbruger kan gøre den bedste handel.

Fem tip når du klipper hæk

1. Klip hækken i A-form. Den skal være lidt smallere foroven end forneden, for så kommer solstrålerne ind til alle blade, og hækken bliver tæt og fin hele vejen ned.

2. Når hækken er vokset til den ønskede højde, så klip den altid i samme højde. Så tager du kun den nye tilvækst, og det bliver nemmere at holde den pæn.

3. Er det en nyplantet hæk (ikke af en "fuldvoksen" sort), bør du klippe den et godt stykke ned med det samme. Hækken forgrener sig, hvor du klipper den, og hvis den skal være tæt forneden, skal du klippe den lavt første gang. Derefter klipper du den cirka 10-15 centimeter ned hvert år. På den måde får du en pæn, tæt hæk hele vejen fra bund til top.

4. Brug altid beskyttelsesudstyr, når du klipper hæk. Handsker, beskyttelsesbriller og beskyttelsesjakke anbefales.

5. Glem ikke at drikke vand indimellem. Det er fysisk hårdt og arbejdet løber bedre, hvis du holder hjernen og kroppen klar imens.

Top ti  hækkeklippere

Produkt Højeste pris Laveste pris Prisforskel i kr Prisforskel i % Spar i %
Bosch AHS 50-20 LI 959,00 kr. 590,00 kr. 369,00 kr. 63% 38%
Makita DUH523Z 1.547,00 kr. 619,00 kr. 928,00 kr. 150% 60%
Bosch AHS 55-20 LI 1.399,00 kr. 699,00 kr. 700,00 kr. 100% 50%
Dewalt DCM563PB 1.935,00 kr. 1.099,00 kr. 836,00 kr. 76% 43%
Bosch Advanced Hedge Cut 36 2.151,00 kr. 1.000,00 kr. 1.151,00 kr. 115% 54%
Bosch AHS 65-34 2.145,00 kr. 999,00 kr. 1.146,00 kr. 115% 53%
Ryobi OHT 1855R One+ 950,00 kr. 694,00 kr. 256,00 kr. 37% 27%
Black & Decker GTC3655PCLB 1.066,00 kr. 860,00 kr. 206,00 kr. 24% 19%
Ryobi RHT36C60R15 2.500,00 kr. 1.390,00 kr. 1.110,00 kr. 80% 44%
Bosch AHS 54-20 Li 2.972,00 kr. 1.882,00 kr. 1.090,00 kr. 58% 37%
Gennemsnit     824,78 kr. 84% 43%

Der er 43 procent i gennemsnit at spare ved første at sammenligne prisen og derefter købe hækkeklipperen i den billigste butik. Priserne er indsamlet via www.pricerunner.dk i uge 25 – og der tages forbehold for prisændringer siden prissammenligningen fandt sted.

Læs den fulde test her https://www.pricerunner.dk/test/haekkeklipper

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 6.600 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 117 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.