2020-11-11 14:19Pressemeddelelse

Singles Day 2020: Verdens største udsalg er lille i Danmark

Singles Day sale 2020

Verdens største udsalg er i gang i Danmark. Det er 11. november og dermed Singles Day. En dugfrisk analyse af udsalget i Danmark viser, at nok er det verdens største udsalgsdag i Kina, men det er ikke stort i Danmark.

Singles Day kommer fra Kina og finder hvert år sted 11 november. Singles Day er verdens største enkelte udsalgsdag – større end Black Friday. I 2019 omsatte den kinesiske online gigant Alibaba for 38 milliarder dollars på et døgn. Det er 242 milliarder danske kroner.

Også i Danmark er Singles Day de senere år blevet større om end den mangler meget for at nå op på samme niveau som i Kina.

I Danmark er det fortsat den mindste af de enkeltstående udsalgsdage.

3% af danskerne opgiver i en YouGov undersøgelse for PriceRunner, at de deltog i Singles Day udsalget i 2019. Samme andel på 3% vil deltage i årets Singles Day udsalg ifølge YouGov undersøgelsen.

Frisk analyse af Singles Day 2020

PriceRunner har lavet en unik analyse af mere end 34.500 priser på de mest populære produkter hos de 50 største netbutikker i Danmark.

En opgørelse lavet klokken 7.00 i morges afslører, at onlinebutikkerne har tilbud på 4% (6 % i 2019) af samtlige produkter. Det kan sammenlignes med Black Friday 2019 hvor andelen af produkter, der var på udsalg var 17 %.

Priserne er i gennemsnit sat ned 17% (16% i 2019). Til Black Friday 2019 var priserne i gennemsnit sat ned med 19 %.

Singles Day er en lille udsalgsdag sammenlignet med Black Friday. Til gengæld er priserne på de varer, som er på Singles Day udsalg sat lige så meget ned som på Black Friday. Så vil du være tidligt ude og sikre dig julegaver til en god pris, kan det godt betale sig at købe dem allerede i dag, siger Martin Andersen, prisekspert og direktør på PriceRunner.

Singles Day 2020

PriceRunner har for tredje år i træk lavet en gennemgang af de produkter, der er sat op i pris i perioden op til Singles Day for efterfølgende at blive sat på tilbud.

Ud af de produkter, der er faldet i pris i dag sammenlignet prisen for en uge side, så udgør andelen af produkter, der blev sat op i pris mellem 1. september og frem til for en uge siden 38 %. Priserne er i gennemsnit sat op med 25%.

Dermed er der 38 % af tilbuddene i dag eller 4 ud af 10 tilbud såkaldte falske tilbud.

Falske udsalgstilbud er igen i år et problem, fordi prisen er blevet sat op i løbet af efteråret og nu bliver de selvsamme varer sat på udsalg på Singles Day. Rabatterne ser bedre ud end de er, viser vores analyse. Nogle af tilbudspriserne kan endda være højere nu på udsalg end de var for et par måneder siden, siger Martin Andersen.

Priser sættes op før udsalg

Vores analyse viser, at nogle butikker sætter priserne op i god tid før udsalget. Så det kan godt være, at prisen bliver sat ned på udsalgsdagen, men varen er ikke billigere end resten af året. Det kalder vi et falsk tilbud, pointerer Martin Andersen.

Det er især i parfumekategorien, at der er mange falske tilbud. 25% af de Singles Day tilbud, der er i parfumekategorien, er falske tilbud.  Det er i denne kategori, hvor der er flest Singles Day tilbud med de højeste rabatter, men det er også her der er flest falske tilbud.

Her finder du de bedste Singles Day tilbud

1. Hudpleje                    -25%
  2. Parfume                     -24%
  3. Barbermaskiner & Trimmere          -21%
  4. Wearables                 -19%
  5. Lamper                       -19%
  6. Printere                      -17%
  7. TV                               -17%
  8. Brugskunst                -16%
  9. Høretelefoner            -16%
  10. Legetøj                       -15%

Her kan du som forbruger finde alle butikkernes Singles Day tilbud

Sådan genkender du et falsk tilbud

Gå ind på PriceRunner og find det produkt, du er interesseret i. Scroll ned til prishistorikken. Prishistorikken består af alle de priser, som butikkerne har oplyst til PriceRunner.

Som standard viser PriceRunner prisudviklingen de seneste tre måneder. Det kan være nok i forhold til Singles Day, hvor du kan se hvad varen har kostet tre måneder bagud.

Hvis Singles Day prisen i den butik, du har fundet tilbuddet, er lavere end prisen tre måneder tilbage – så er det er godt tilbud. Hvis prisen ikke er lavere eller på samme niveau så er det et falsk tilbud.

Om Singles Day

Singles Day fejres altid den 11. dag i årets 11. måned, altså 11. november. Og det er simpelthen gentagelsen af tallet ”1”, der kan forklare, at det blev den dato. De fire ettaller symboliserer nemlig alenetilværelsen og det at være single.

660 millioner deltog på Singles Day udsalget i 2019.

I Kina blev der i 2019 solgt og leveret 1,9 milliarder produkter. Alibaba vil i år anvende mere end 3000 chartrede fragtfly og containerskibe til at fragte produkter til Kina.

700 fly er chartret til at flyve produkter ud af Kina, når de skal leveres.

Der forventes rekordsalg igen i år, og der vil være fokus på de dyrere luksusbrands samt produkter relateret til Covid 19 pandemien. Sundheds produkter som vitaminer og luftrensere forventes solgt i rekordmængder.

10.000 mobile pakkeudleveringsbokse tages i brug i Kina for at reducere kontakten ved afhentning af bestilte pakker.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.