2019-11-08 12:49Pressemeddelelse

Satser på Singles Day

Singles Day 2019Singles Day 2019

Danske net butikker satser på Singles Day

De store online butikker har tyvstartet Singles Day udsalget - til trods for at det først er Singles Day på mandag 11. november.

Butikkernes store udfordring i år er at Black Friday falder en uge senere end forrige år. Det betyder, at Black Friday i større omfang end tidligere kolliderer med julehandlen. Det bliver sværere for net butikkerne at få alle pakker ud til forbrugerne i god tid inden jul, og derfor kommer vi til at se flere butikker, de starter deres udsalgskampagner tidligere – som her ved Singles Day, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

1 ud 5 butikker satser på Singles Day

PriceRunner har i samarbejde med Kantar Sifo gennemført en undersøgelse blandt 54 danske online butikker. Undersøgelsen viser, at 11% af butikkerne vil prioritere Singles Day højere i år end sidste år. Blandt de største online butikker vil knap 25% prioritere Singles Day udsalget højere end sidste år.

Singles Day, der har sin oprindelse i Kina, ligger fast hvert år på 11. november og er verdens største udsalgsdag. På et døgn i 2018 havde den kinesiske online markedsplads en omsætning på næsten 200 milliarder kroner.

Men Black Friday er stadig den største udsalgsdag i Danmark

En lille uge efter Singles Day udsalget er slut i de danske butikker vil de første butikker tyvstarte med Black Friday gennem Black Week udsalgsaktiviteter. Vi forventer, at de første butikker sætter gang i Black Week 22. november – 7 dage før Black Friday, siger Martin Andersen, PriceRunner.

Udsalget kulminerer selvfølgelig på selve Black Friday 29. november. Det er på den dag, at de største udsalg finder sted, hvor butikkernes sætter tusindvis af varer på udsalg. Vi så sidste år rabatter på i gennemsnit 20 til 25 procent. Fra Black Friday fortsætter udsalget med uformindsket styrke henover weekenden frem til Cyber Monday 2. december. Det er dagen, der markerer slutningen på en vild udsalgsmåned.

Black Friday stammer fra USA og er altid dagen efter Thanksgiving, der ligger den fjerde torsdag i november.

PriceRunners prognose er at Black Friday vil vækste med 25 procent. Det er en vækst på samme niveau som sidste år.

Flere butikker som vi har talt med beretter om et mere afdæmpet salg end normalt i oktober. Forklaringen kan være en opbremsning i økonomien og klimabekymring, der bremser forbruget. Men det kan også skyldes, at forbrugerne holder igen med at købe for at afvente de store udsalg, der kommer i november. Singles Day 11.11 markerer starten på de mange udsalg og en vild udsalgsmåned, siger Martin Andersen.

Vigtige datoer i november

7-11. nov           Singles Day udsalg i Danmark

11. nov               Singles Day (11/11) - stammer fra Kina

22.nov-2.dec    Black Week udsalg i Danmark. De laveste priser er mellem 29. november og 2.december

29.nov               Black Friday - stammer fra USA

2.dec                 Cyber Monday – stammer fra USA

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.