2020-09-24 06:00Pressemeddelelse

Sådan har Coronakrisen ændret vores forbrug

Sådan har online handelen  ændret sig

Friske data fra Danmarks Statistik taler deres eget tydelige sprog: Danskernes hang til nethandel er eksploderet og har taget et kraftigt spring op i løbet af Corona pandemien.

Nye tal offentliggjort 17. september 2020 viser at 79% af alle danskere mellem 16 og 74 år har handlet på nettet inden for de seneste tre måneder, svarende til rundt regnet 3,4 millioner personer, der har handlet online.

Det er 7 % flere end i 2019, hvor 3,2 millioner handlede på nettet, svarende til 74% af alle danskere mellem 16-74 år.

Mellem 2019 og 2020 er der kommet 220.000 nye internethandlende, hvilket er det største antal nye internethandlende siden 2007.

Trafikken på Danmarks største online sammenligningstjeneste PriceRunner bekræfter  tendensen. Trafikken er 52% højere i sommerperioden juni, juli og august end den var i samme periode i 2019.

Mundbind trak trafikken op

Mundbind blev den helt store sællert i sommeren 2020. Det vil ikke engang give mening at sammenligne salget med sommeren 2019 – da den procentvise stigning er så stor at den er helt uden for kategori.

Engangsmasker og flergangsmasker blev revet ned af hylderne i juli og især i august da det blev meldt ud at det blev obligatorisk at bruge mundbind i den offentlige trafik

Corona pandemien har sat sine klare spor i vores forbrug, viser aktuelle tal for hvad danskerne søgte efter online i sommeren 2020 for senere at købe dem i en online butik. PriceRunner har sammenlignet data for juni, juli og august 2020 med samme periode i 2019.

Sko og legetøj hitter

I de store produktkategorier er der for alvor rykket voldsomt på salget af sko og legetøj online. Begge produktkategorier oplevede store stigninger i onlinehandelen under forårets nedlukning, og det er en stigning der er fortsat.  

Stigningen på mere end 70% i begge kategorier er ret bemærkelsesværdig, da begge produktkategorier i forvejen er blandt de største i online handlen.

Sommerens vækstraketter i online handelen

Danskerne har fundet ud af at det er nemt og bekvemt at købe sko og legetøj online med levering til døren. Her er vores forbrugsmønster helt klart blevet ændret i løbet af kort tid på grund af Corona pandemien, siger Martin Andersen, direktør for sammenligningstjenesten PriceRunner.

Her er vækstraketterne i sommeren 2020 sammenlignet med sommeren 2019.

  • Sko: +79%
  • Legetøj: +69%
  • Børnesko:  +540%
  • Køkkenudstyr: +77%
  • Havetilbehør: +158%
  • Møbler: +106%

Salg af tøj på nettet er også steget hen over sommeren med størst stigning i dametøjskategorien. Her er dametøj steget med 212% i forhold til 2019.

Herretøj er mere afdæmpet i stigningen, og er ”kun” steget med 69%.

Vi blev aktive udendørs

Den ekstra tid hjemme har fået danskerne til at søge udendørsfor at være aktive. Både i egen have men også ud i naturen og på havet.

Udsigten til en varm sommer – eller bare en almindelig dansk sommer – hjemme i parcelhushaven, fik danskerne til at gå helt amok med at købe pools til haven. En tendens, der fortsatte over hele sommeren og fik ekstra vækst med varmebølgen i august. Samlet var efterspørgslen efter en pool til haven 444% højere denne sommer end sidste år.

Her er vækstraketterne i sommeren 2020 sammenlignet med sommeren 2019

  • Pool: +444%
  • Elcykler: +491%
  • Cykler: +139%
  • Bådudstyr: +231%
  • Wearables:  +305%
  • Træningsudstyr: +310%

Folketingets ”sommerpakke” med gratis færgetransport til alle danske øer blev en kæmpesucces. Og det ses i statistikken over interessen for såvel cykler som cykelholdere til bilen.

Danskerne har taget de to hjul til sig denne sommer. Dels for at komme ud i naturen og opleve den danske sommer og dels for at bruge cyklen som transport i stedet for offentlig transport, siger Martin Andersen.

Efterspørgslen efter cykelholdere til biler steg med 76% denne sommer, og vi kan fastslå at sammen med mundbind er de karakteristiske cykelholdere, der kan hægtes bag på bilens anhænger træk, denne sommers helt store produkthit – samt symboler på hvordan Corona pandemien har ændret vores forbrug.

Hobbies– den nye dille

Danskerne har fået nye hobbies i løbet af Corona pandemien. Den ekstra fritid er blevet fyldt ud med enten nye hobbies eller tidligere hobbies der er genoptaget.

En tur ud på vandet på et såkaldt SUP – Stand Up Paddle board – blev sommerens helt store hit, og det fik efterspørgslen til at eksplodere – med en vækst på 514% i forhold til samme periode 2019.

Også meget iøjnefaldende er tallene fra den produktkategori vi kender som hobbymaterialer.

Her er efterspørgslen efter garn til at strikke eller hækle med steget eksplosivt fordi den store dille i 2020 Corona nedlukningen blev at strikke og hækle.

Sommeren 2020 - det største hit

Her er vækstraketterne i sommeren 2020:

  • Vandsport (SUP): +514%
  • Fiskeri: + 149%
  • Golf: 85%
  • Hobbymaterialer (strik, hækle og sy): + 306%
  • Sexlegetøj:  +203%
  • Vaffelfjern: + 280%
  • DJ mixere:  +408%
Hvad har vi slet ikke købt?

Sommeren 2020 var en rigtig ”vi bliver hjemme sommer” – og det viser sig med stor tydelighed i tallene.

Kufferter var denne sommers store taber. Rejseaktiviteten har været skruet langt ned, og derfor har der ikke været brug for en ny kuffert eller andet, som vi normalt har brug for når vi skal ud at rejse såsom en GPS til bilen eller et kamera til at tage en masse sjove feriebilleder.

  • Kufferter: -62%
  • Digitalkameraer: - 20%
  • GPS: -13%

Sommeren 2020 - det købte vi ikke

 


Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 8.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.

Kontakter

Martin Andersen
Direktør
Martin Andersen