Black Friday 2024 blev større end 2023. Nye tal fra PriceRunner afslører markant ændring i danskernes købsadfærd til Black Friday. Sko, tøj og parfumer vinder over elektronik og legetøj, mens de seneste års favorit køkkenredskab har fået en kold konkurrent i kampen om køkkenbordets plads.
Hos Klarna-ejede PriceRunner har forbrugeranalytiker, Brian Kjer Sommer kigget på tallene for Black Friday ugen:
"Når vi analyserer trafikken, står det klart, at danskerne stadig er glade for Black Friday. Alene i Black Friday-ugen havde vi over 2 millioner sammenligninger på hjemmesiden. Men der er sket en ændring i de produkter, vi sammenligner priser på. I år har forbrugerne kigget mindre på elektronik, mens sko, tøj, parfume og sågar bøger har fået ekstra opmærksomhed. Airfryeren mistede pusten i år, mens ismaskinen blev årets helt store overraskelse," siger Brian.
Ismaskiner +365 %
Sko +52 %
Bøger + 25 %
Tøj +16 %
Høretelefoner +11 %
Parfumer + 8 %
TV -1 %
Bærbar -7 %
Mobiltelefoner -11 %
Legetøj -14 %
Spillekonsoller -45 %
Airfryere -63 %
"Nej, ikke nødvendigvis,” mener forbrugeranalytikeren. “Det er nok mere et tegn på, at det elektronik, vi allerede har, stadig opfylder vores behov, og måske lader vi det leve et par år ekstra. Både mobiltelefoner og bærbare computere er gået tilbage, mens høretelefoner er gået frem. En del af forklaringen er, at Apple ikke helt har ramt plet med iPhone 16, men AirPods (Apples in-ear høretelefoner) har derimod været en stor succes," udtaler Brian.
Kort før Black Friday lød det, at 66 % af danskerne endnu ikke har forberedt sig til krisesituationer. Det tal ændrer sig nok en smule, når pakkerne hentes fra pakkeudleveringsstederne i løbet af næste uge.
Ændring i klik på “prepper-varer”:
Radioer med batteri og/eller håndsving +90 %
Batterier og powerbanks +8 %
Campingudstyr (herunder vanddunke) +5 %
Der blev handlet julegaver på nettet i stor stil til dette års Black Friday. Det kan betyde, at der bliver bedre plads ved kassen i de fysiske butikker, når de sidste gaver skal på plads inden juleaften.
"Selvom der var 14% færre besøgende i legetøjskategorien, så blev det alligevel den mest besøgte kategori i Black Friday-ugen 2024. Sko, tøj, parfumer og hudpleje er også i top 10, så mon ikke der vil ligge mange bløde og velduftende pakker under juletræet i år – sammen med en stor stak hårde pakker fyldt med legetøj, afslutter PriceRunners forbrugeranalytiker," Brian Kjer Sommer.
Om PriceRunner PriceRunner er Nordens største pris- og produktsammenligningstjeneste. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. PriceRunners formål er at vejlede og hjælpe danskerne med at sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle guides og se andre brugeres anmeldelser samt anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. PriceRunner blev skabt for at hjælpe forbrugerne med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.