Fire ud af ti danskere står klar til at fange de gode tilbud under årets Black Friday. Beløbene bliver mindre end tidligere, og mange tjekker priserne grundigt, inden de køber. Her er alt om danskernes taktik inden startskuddet til Black Friday.
Black Friday venter lige om hjørnet, og mange butikker har allerede startet udsalget. Igen i år bliver det årets største udsalg med flotte tilbudspriser og mulighed for at købe det, man har brug for og måske starte julegavekøbene i rigtig god tid.
I en ny undersøgelse*fra PriceRunner foretaget af YouGov siger 41% af adspurgte danskere, at de planlægger at deltage under årets Black Friday.
23% siger, at det giver dem mulighed for at starte juleindkøbene i god tid og med store rabatter.
To ud af tre danskere har ændret deres forbrug dette efterår, og de fleste har skåret ned på udgifter til forbrug. Hele 76% siger, at de forsøger at købe så mange nedsatte varer som muligt. Vi vil se rigtig mange interesserede danskere, som holder godt øje med priserne under Black Friday, vurderer forbrugeranalytiker Katrine Barslev.
“Det bliver ikke blot en Black Friday men en hel vinter, hvor vi vil se mange danskere tage et stort ansvar for deres privatøkonomi. Vi vil se mere omtanke for, hvordan pengene bliver brugt, og det bliver endnu vigtigere at tænke langsigtet, “ siger Katrine Barslev.
Bevidste forbrugere forbereder sig på Black Friday
At gå efter tilbudspriser har fået en helt ny betydning dette efterår, hvor mange danskere mærker effekten af den ustabile verdensøkonomi på egen pengepung. 48% siger, at deres privatøkonomi er temmelig eller meget påvirket af situationen i verden. Kun 1% siger i undersøgelsen, at de ikke har mærket nogen påvirkning.
Det ses også på beløbene, som danskerne regner med at bruge under Black Friday. 34% siger, at de har tænkt sig at bruge mindre end 1000 kroner. Godt hver tiende dansker har mere end 5000 kroner til rådighed under Black Friday. Det er mindre beløb sammenlignet med forrige år.
De økonomiske udfordringer har gjort danskerne meget prisbevidste. Den seneste uge er antal besøgende hos PriceRunner steget med 25%. Danskerne ser især ud til at gå efter elektronik, og de mest populære produkter lige nu er iPhone 13 og iPad (2021) og den evige topscorer PlayStation 5, som har ligget på top 3 lige siden lanceringen for to år siden.
Danskerne forbereder sig også på det kommende VM i herrefodbold ved at kigge på landsholdets hjemmebanetrøje. Den ligger lige nu som det fjerde mest populære produkt hos PriceRunner.
71% svarer i undersøgelsen, at de vil sammenligne priserne inden de handler under Black Friday, og 47% forventer sig at tjekke priserne på forskellige butikkers hjemmesider.
Samtidig siger hver fjerde dansker, at de ikke har penge til at handle for under Black Friday. Og hver femte siger, at de afstår fra at handle, fordi de ikke ønsker at bidrage til overforbrug.
“Vi ser utroligt bevidste forbrugere, som tænker langsigtet og tager hensyn til både økonomi og klodens velbefindende. Det er muligt at være en bevidst forbruger, og mange butikker er gode til at skilte med de miljømærkninger, som er tilgængelige. Vi ser, at hver fjerde dansker specifikt ønsker at handle mere bæredygtigt under Black Friday, og det bliver mere vigtigt for butikkerne for at fastholde især de unge forbrugere” siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev.
*Undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af PriceRunner i perioden 19-20. oktober 2022. Der er gennemført 1009 interview med danskere i alderen 18+ år.
Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.