2021-09-22 14:20Pressemeddelelse

Så meget billigere bliver Apple-produkter efter nye lanceringer

Iphone 12Iphone 12

Hvert år præsenterer Apple en række nye produkter. Det vil i løbet af få dage betyde, at en række ældre produkter falder kraftigt i pris. Det viser statistik fra PriceRunner.

Hvis du står og overvejer at investere i eksempelvis en ny iPhone, et Apple Watch eller et sæt AirPods, så er det faktisk værd at holde øje med. For ved tidligere lanceringer af nye produkter, har der været kraftige prisfald på de modeller, der bliver afløst.
"Vi har været inde og se på, hvad der er sket med priserne på de ældre modeller, at de produkter, der blev præsenteret ved et tilsvarende event sidste år. Her fremgår det tydeligt, at der var mange penge at spare ugen efter eventet i forhold til ugen før," siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Danmark, Katrine Barslev.
Det gælder eksempelvis Apple iPad 10,2” (7. gen), hvor prisen i gennemsnit var 4,5 procent lavere ugen efter præsentationen i forhold til ugen før i 2020. Statistikken viser samtidig, at der var store forskelle på, hvor meget de enkelte produkter faldt i pris. Således faldt Apple iPad 10,2” 4G 32 GB (7. gen) hele 18 procent - fra 3723 kr. ugen før til 3153 kr. ugen efter.

Lignende prisfald så man på Apple iPhone 11 64GB, hvor prisen en uge før eventet 2020 var 5149 kr. og ugen efter 4666 kr - altså et prisfald på 10,35 procent. På et Apple Watch Nike Series 5 40mm with Sport Band var prisfaldet 20 procent - fra 3498 kr. til 2899 kr., og et Apple Watch Series 4 Cellular 44mm Aluminum Case with Sport Band faldt hele 21 procent fra 3996 kr. til 3299 kr.

Alle de nævnte priser er naturligvis de laveste priser, som kunderne har kunnet købe produkterne til, ved at sammenligne priser på PriceRunner. Og alt tyder på, at der efter Apple-eventet den 14. september i år ske være lignende prisfald.
"Ud fra historikken kan man sige, at det måske vil være en god idé lige at klappe hesten og vente et par dage, hvis man vil købe et nyt Apple-produkt - og godt kan leve med, at man ikke får det allermest spritnye. Apples produkter er på Top 10 over, hvad danskerne går efter hos PriceRunner, så det kan betale sig at oprette en overvågning og dermed holde øje med prisfald," siger Katrine Barslev.

PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 7400 butikker i 25 forskellige lande, som alle leverer til Danmark. Vi har godt 160 medarbejdere i Stockholm, Sverige og Nykøbing, Danmark. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester. De kan sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris.