2019-08-19 08:10Pressemeddelelse

PriceRunner efterlyser mere klimasmart e-handel

Netbutikker og emballageNetbutikker og emballage

Masser af plastic, pap og papir kombineret med lang transport med fly og lastbiler. Produkter lavet af plastic og elektronik med højt strømforbrug.

Online handel belaster klimaet og det har forbrugerne fundet ud af. De er begyndt at handle ”klimasmart”, når de køber online.

Men de danske e-handels butikker halter et godt stykke efter forbrugerne, viser en aktuel undersøgelse blandt danske e-handels butikker.

PriceRunner har i samarbejde med det anerkendte analyseinstitut Kantor Sifo spurgt danske online butikker om de har en strategi for at mindske deres butiks klimapåvirkning og hvilke initiativer de har taget for at reducere klimabelastningen.

Syv ud af ti online butikker i Danmark giver i undersøgelsen udtryk for at de har en konkret strategi for at hvordan de bliver mere klimavenlige og fremmer klimasmart online handel.

Syv ud af ti danske online butikker har en vedtaget klimapolitik for at mindske klimapåvirkningen ved e-handel

Danske online butikkers klima indsats. Kilde: Kantar/Sifo undersøgelse for PriceRunner

Danske online butikkers klima indsats. Kilde: Kantar/Sifo undersøgelse for PriceRunner

”Det er positivt at så mange danske online butikker aktivt har taget stilling til hvordan de reducerer de klimapåvirkninger, der er gennem onlinehandel. Det står i skarp modsætning til Sverige, hvor kun hver tredje butik har en aktiv klimastrategi, ” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Det er primært på transporten og emballeringen af varer, at butikkerne forsøger at gøre noget aktivt for at reducere klimapåvirkninger af e-handlen.

Virkeligheden halter

Undersøgelsen viser at på trods af at syv ud ti online butikker giver udtryk for at de har en aktiv klimastrategi, så ser det anderledes ud i virkeligheden med at få den ført ud i livet.

Sådan kan du handle klimasmart

”Mange butikker gør nemlig ikke noget i dagligdagen, siger de i samme undersøgelse. Det kan være konkrete ting som at bruge mindre plast til indpakning, anvende emballage lavet af genbrugsmateriale og bruge transportfirmaer med fokus på klimavenlig transport. Der er plads til store forbedringer,” siger Martin Andersen.

Det største fokus i danske online butikker ligger på genbrug af emballage.

”Butikkerne må steppe op her og være mere aktive for at sikre en mere klimasmart e-handel. Forbrugerne efterspørger det allerede og kravet vil vokse betydeligt i den kommende tid,” siger Martin Andersen.

Forbrugerne - og især de yngre forbrugere – kræver mere synlighed i butikkerne, så de nemmere kan finde og købe produkter, der belaster klimaet mindst muligt.  Det er både produktet og den måde, som e-handlerne skaffer og leverer produktet på.

”Det er vores ambition, at vi gennem vores prissammenligningstjeneste kan fremme klimasmart online shopping. Online handlen kan sagtens gennem smarte valg gøres mere klimavenlig og det vil vi arbejde intensivt med at fremme,” siger Martin Andersen.

Klima smart online handel

PriceRunner, der er Danmarks største og ældste prissammenligningstjeneste, har sat mange ressourcer ind på at gøre det nemt for den klimabevidste forbruger at blive en ”klimasmart” forbruger, når de online handler.

”Vi har udviklet mere end 50 forskellige filtre, der kan hjælpe forbrugerne med at finde de produkter, der er mest klimavenlige, når de søger på PriceRunner. Der kommer hele tiden flere søgefiltre til, der kan hjælpe forbrugerne med at finde de mest klimavenlige produkter. Vi ser dette som en stor udfordring, som vi er godt i gang med at løse til gavn for klimaet,” siger Martin Andersen.

Eksempel på filter

Der findes energi filtre på alle de traditionelle energislugere som tv, hårde hvidevarer, lamper og lyspære – hvor du ved at anvende søgefiltre nemt kan finde frem til de mest klimavenlige apparater.

Sådan kan du handle klimasmart

Der er filtre for vandforbrug, energiforbrug og energivenlighed for langt de fleste af de traditionelle produkter vi har i vores husstand.

Når de kommer til køb af tøj, findes der søgefiltre, hvor vi finder tøj, der ikke indeholder giftige materialer eller tøj der er fremstillet af økologiske eller genbrugs materialer.

”Bilkørsel forurener meget og er en af klimasvinerne, men vi kan godt hjælpe forbrugerne til at tage klimasmarte beslutninger gennem valg af de bedste dæk, der kan reducere brændstofforbruget. Det sker gennem de sorteringsfiltre, der er I vores dæk kategori, hvor det er muligt at søge efter de mest klimavenlige dæk til bilen,” siger Martin Andersen.


Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 117 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.

Kontakter

Martin Andersen
Direktør
Martin Andersen
Søren Knudsen
Press and media manager
Søren Knudsen