2019-10-07 13:57Pressemeddelelse

Pessimismen hos E-handlerne har bidt sig fast

PriceRunner E-handels Indeks Q3 2019PriceRunner E-handels Indeks Q3 2019

Sommersalget har skuffet og det sammenlagt med et i øvrigt skuffende salg hidtil i 2019 sender E-handelsindekset ned på det laveste niveau i hele indeksets levetid.

PriceRunners E-handelsindeks er faldet tre kvartaler i træk og dermed fortsætter den nedadgående trend i den seneste udgave af E-handelsindekset for tredje kvartal 2019.

Butikkerne rapporterer om en dårlig udvikling i salget i det foregående kvartal. En tredjedel af butikkerne beskriver udviklingen i deres salg sammenlignet med foregående kvartal som dårlig. Det er et en markant stigning sammenlignet med 2. kvartal, hvor det var 16 procent af butikkerne, der beskrev udviklingen som dårlig, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

PriceRunner er Danmarks største uafhængige prissammenligningstjeneste med priser fra mere end 7000 butikker på over 1,1 millioner produkter.

De danske onlinebutikker ser derfor fortsat pessimistisk på udviklingen i salget. Salget  hidtil her i 2019 har ikke levet op til forventningen og det bekymrer mange af butikkerne, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

Udviklingen i salget i tredje kvartal 2019 vurderes af 22 procent af onlinebutikkerne til at være dårligere end samme kvartal sidste år.

PriceRunner E-handels Indeks

Udvikling i forhold til samme kvartal sidste år

Laveste indeks hidtil

E-handelsindekset ender i tredje kvartal 2019 på 62,2 og det er hidtil laveste niveau siden indekset første gang blev målt i tredje kvartal 2018, hvor indekset var på 66,6.

PriceRunner E-handels Indeks Q3 2019

Ser frem til Black Friday og julesalg

Vi nærmer os Black Friday og julesalget, hvor butikkerne traditionelt har deres største omsætningsperiode. Det ses – dog kun svagt – i E-handelsindekset, hvor de danske online butikker er forsigtigt optimistiske med hensyn til fremtiden. 65 procent af butikkerne forventer at julesalget og det kommende år bliver godt eller meget godt.

Det højeste indeks blev målt i fjerde kvartal 2018, hvor det var op 70,5. I første kvartal 2019 var indeks på 65,9.

Et indeks på mere end 50 afspejler et stærkt E-handelsmarked i Danmark, og derfor har vi på trods af det faldende indeks stadig et godt og stærkt E-handelsmarked i Danmark.

PriceRunners E-handels Indeks

Udvikling i troen på fremtiden

Men træerne vokser ikke ind i himlen, for butikkernes fremtidstro er faktisk faldet lidt siden vi senest spurgte e-handlerne om hvordan de så på udviklingen i salget de kommende 12 måneder, kommenterer Martin Andersen.

Om E-handelsindekset

PriceRunner er det eneste sted i Danmark, der samler størstedelen af danske online butikker. 7.000 butikker er med på www.pricerunner.dk, der er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste.

PriceRunner E-handelsindeks er en online-undersøgelse, der foretages hvert kvartal af Kantar Sifo blandt de butikker, der er med på PriceRunners.

Formålet med undersøgelsen er at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et indeks, der samlet udregnes på basis af følgende tre elementer:

• Tendens: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal.
  • Øjebliksbillede af nuværende situation: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag.
  • Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder.

Denne udgave af E-handelsindekset er gennemført online i perioden 23. september 2019 til 30 september 2019.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.