Gamle vaner forsvinder ikke så let – heller ikke når danske forbrugere køber tøj og sko. Forbrugerne vil vende tilbage i samme omfang som tidligere til de fysiske butikker for at købe tøj og sko, når Covid 19 pandemien er ovre.
Analyseinstituttet YouGov har for PriceRunner undersøgt hvordan danske forbrugere køber tøj og sko. 1000 danskere over 18 år er blevet spurgt om deres handelsvaner, og det viser en handelsadfærd, der er svær at ændre.
Tøj købes i overvejende grad i fysiske butikker. 1 ud af 3 danske forbrugere fortæller at de før pandemien månedligt eller oftere købte tøj i en fysisk butik. Det faldt dramatisk i 2020 under to nedlukninger, hvor kun 7 % af forbrugerne købte tøj månedligt eller oftere.
Onlinesalget vækstede, men ikke i en størrelsesorden der modsvarer faldet i butikkerne.
Danskerne begyndte simpelthen at købe mindre tøj og med en lavere frekvens end tidligere i 2020, hvor Covid 19 pandemien holdt os væk fra butikker, og mange også arbejdede hjemme, siger Martin Andersen, prisekspert og direktør for PriceRunner.
Når pandemien er forbi og det igen er muligt at gå i butikker uden risiko eller restriktioner vender de danske tøjkøbere tilbage i stort set samme omfang som før verden gik af lave.
Der er et stort opsparet behov for at komme ud i butikkerne for at finde og købe lige de par bukser eller den nederdel, som passer en. Analysen viser at 62 % af forbrugere mener det største problem ved at handle tøj online er at finde ud af om størrelsen på tøjet eller skoene er rigtig. Derfor har forbrugere ventet med at købe tøj eller sko for at afvente, at det igen var muligt at komme i en fysisk butik, siger Martin Andersen.
Analyseinstituttet YouGov har også spurgt 1000 danske forbrugere over 18 år, hvordan de køber sko online og i fysiske butikker. Både før pandemien lukkede mange fysiske butikker og hvordan de vil handle når Covid 19 pandemien engang er overstået.
Undersøgelsen er godt nyt til de fysiske skobutikker. Kunderne vender i stort tal tilbage for at købe tøj og sko. De har holdt igen med at sko under nedlukningen, og er klar til at købe nye sko, så snart det er muligt.
”Flugten” til onlinebutikkerne har været midlertidig og slet ikke i så stort omfang, som mange forventede.
Skosalget er blevet sat på pause under pandemien hos rigtig mange forbrugere, og vores gamle vane, hvor sko købes i fysiske butikker, er ikke sådan at lave om. Derfor vil danske forbrugere vende tilbage til de fysiske butikker i stort set samme omfang som før, siger Martin Andersen.
Analysen gør også op med en sejlivet myte i forholdet mellem online og fysiske butikker. Myten har i flere år været, at forbrugerne gik ud i de fysiske butikker for at prøve tøjet eller skoene for efterfølgende at tage hjem og købe det i en online butik.
Men sådan er det ikke – hvis vi skal tro på hvad forbrugerne fortæller i undersøgelsen.
15 % af forbrugere finder først produktet online og tager derefter ud i en fysiske butik for at købe produktet. 10 % af forbrugerne finder produktet i den fysiske butik og køber det bagefter i en online butik.
Vi ser i analysen, at forbrugerne bruger onlinebutikkerne som en slags katalog, hvor de finder inspiration og ideer til det, de kan købe. Men det endelige køb sker i den fysiske butik, så de er helt sikre på at farven og størrelse er den rigtige, siger Martin Andersen.
PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 2,2 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 8.700 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.