2019-11-27 13:02Pressemeddelelse

Hver tredje dansker skal på Black Friday udsalg

Black Friday 2019Black Friday 2019

Black Friday udsalget er det største og mest populære udsalg blandt danskerne

Danske forbrugere kan godt lide at gøre en god handel på udsalg og spare penge.

Det viser en undersøgelse som analyseinstituttet Kantar har lavet for PriceRunner. Analysen er baseret på 1084 interviews med danske forbrugere.

1 ud af 3 danskere skal på Black Friday udsalg, og vi gør det primært af den mest oplagte grund til at gå på udsalg:

55 % forventer at finde de billigste produkter på lige netop Black Friday udsalget.

Black Friday er også det bedste tidspunkt på året til at finde de bedste priser og tilbud. Det er årets største shoppingdag, hvor dankort og mobilepay bliver brugt meget flittigt, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Vi køber tøj og sko – samt julegaver til børn

De mere end 1000 interviews viser også hvad vi køber og hvem der køber det.

”Black Friday udsalget er den dag, hvor vi køber de fleste julegaver, og det ses tydeligt på hvilke produktkategorier, der er de mest populære,” siger Martin Andersen

Mænd køber tøj, spillekonsoller, tv, sko og computer.

Kvinder køber især tøj og legetøj på Black Friday.

”Tallene afslører, at det er kvinderne der i overvejende grad sørger for at der bliver købt julegaver til børnene, når de er på udsalg på Black Friday,” kommenterer Martin Andersen.

Her er kvindernes Top 5 liste over Black Friday indkøb

1. Tøj (36%)
  2. Sko (15%)
  3. Personlig Pleje (15%)
  4. Spillekonsoller og spil (12 %)
  5. Legetøj (11%)

Her er mændenes Top 5 liste over Black Friday 2018

1. Tøj (22%)
  2. Spillekonsoller og spil (20%)
  3. Computer (12%)
  4. Sko (11%)
  5. Mobiltelefoner (11%)

Vi køber store ting på Black Friday

Danskerne brugte i gennemsnit 2600 kroner på Black Friday udsalget 2018.

Det var mænd, der brugte flest penge på Black Friday, hvor de i gennemsnit brugte 2798 kroner, mens kvinder brugte 2500 kroner.

Vi bruger markant færre penge på de øvrige udsalg i løbet af året.

Det hænger sammen med, at vi køber store og dyre ting på Black Friday udsalget såsom et nyt tv eller anden form for dyr elektronik eller hvidevarer.

Gode tilbud i vente

Her kan du med stor sandsynlighed finde de bedste tilbud - hvis vi skal følge tendensen fra Black Friday 2018

Black Friday - produkter på tilbud

Vi ser også at der på Black Friday udsalget er en del falske tilbud. Det er tilbud, som ikke er så gode som de giver sig ud for at være, fordi prisen enten har været lavere eller det samme på et tidligere tidspunkt. Senest på Black Friday forrige år var det 1 ud af 3 tilbud, der var falske, viste vores analyse af priserne. Det gælder derfor om at se sig godt for, siger Martin Andersen, PriceRunner.

Et godt værktøj til dette er at bruge PriceRunner prishistorik, hvor du som forbruger kan se prisen 12 måneder tilbage for alle de butikker, der forhandler det søgte produkt.

Vores bedste råd er at sammenligne priser for at se hvad markedet laveste pris er og samtidigt tjekke hvordan prisen tidligere har set ud. Sådan kan du nemt afsløre om et tilbud er et falsk tilbud, siger Martin Andersen.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.400 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.