2019-01-08 07:51Pressemeddelelse

Øget optimisme hos de mindre og mellemstore online butikker

E-handels Indeks Q4 2018E-handels Indeks Q4 2018

Optimismen og troen på fremtiden har aldrig været større blandt de danske onlinebutikker. Selvom optimismen falder lidt hos de største online butikker, så opvejes det klart af en øget optimisme hos de mindre og mellemstore online butikker.

Det viser den nye udgave af PriceRunners E-handels Iindeks for fjerde kvartal 2018.

Indekset er udarbejdet af analyseinstituttet Kantar Sifo. E-handels Indekset ender på hele 70,5, og det er hidtil højeste niveau siden indekset første gang blev målt i tredje kvartal 2018, hvor indekset var på 66,6.

Et indeks på mere end 50 afspejler et stærkt E-handelsmarked i Danmark.

Det er især julehandlen, der har givet bund for optimismen hos butikkerne, hvor 1 ud af 4 butikker oplevede et meget bedre julesalg end tidligere. I undersøgelsen angiver 54 procent at salget i fjerde kvartal i år har været bedre eller meget bedre end samme kvartal i 2017.

”Optimismen er stor hos de danske online butikker. Det er især hos de mindre og mellemstore butikker at optimismen for det kommende år stiger mest, og det trækker det samlede E-handelsindeks op i rekordhøjde. Det skyldes, at stadigt mere af vores handel sker online samt at ”nu-kommer-Amazon” spøgelset er blevet mindre skræmmende,” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

67 procent af onlinebutikkerne ser positivt eller meget positivt på udviklingen i salget i 2019.

Læs mere og se flere data

E-handelsindekset – en nyskabelse

PriceRunner er det eneste sted i Danmark, der samler størstedelen af danske online butikker. 6.600 butikker er med på www.pricerunner.dk, der er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste.

”Vi har udviklet E-handelsindekset for at kunne bidrage til at give et bedre og mere opdateret billede af hvordan det går med onlinehandelen i Danmark. Vel at mærke set med butikkernes øjne, og det har hidtil manglet,” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner og en af E-handelsveteranerne i Danmark.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 6.600 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 117 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.