2020-11-20 06:01Pressemeddelelse

Øget opbakning til lokale butikker under Corona krisen

Black Friday 2020 PriceRunner

Internethandlen er vokset eksplosivt de seneste seks måneder på grund af Covid 19 pandemien. Men meget overraskende er støtten til de lokale butikker samtidigt steget betydeligt.

Hver tredje dansker (29%) mener at det er blevet mere vigtigt for dem at støtte de lokale butikker, når de handler. Størst støtte er der at hente hos de 40 til 49-årige forbrugere, hvor 36% mener at det er vigtigt at handle lokalt.

Øget opbakning til lokale butikker under Corona krisen

Det viser en undersøgelse af danskernes holdning til udsalg som analyseinstituttet YouGov har lavet for PriceRunner. 1006 danskere over 18 år har besvaret et online spørgeskema.

Vi handler online fordi det er nemt, bekvemt og Corona sikkert, men vi ved også at det er vigtigt at bevare det lokale handelsliv i byerne. Den bevidsthed er blevet skærpet betydeligt under hele Corona krisen, hvor det er blevet tydeligt hvor vigtigt det er med et lokalt handelsliv, siger Martin Andersen, prisekspert og direktør for sammenligningstjenesten PriceRunner.

Knapt 4 ud af 10 danskere oplyser, at Covid 19 pandemien ikke har påvirket hvordan de handler i de lokale butikker.

Den største opbakning til de lokale butikker findes hos kvinder.

Butikker er gået nye veje online

Vi har under Corona krisen oplevet, at mange lokale butikker er gået nye veje, og har taget online handlen til sig og dermed gjort det muligt for de lokale forbrugere at støtte de lokale butikker. Det har haft stor betydning, og vores undersøgelse understreger at det er vigtigt for forbrugerne, siger Martin Andersen.

Undersøgelsen fra YouGov viser, at blandt de forbrugere, der har købt mere online under Corona krisen finder vi også den største gruppe, der mener at det er vigtigt at støtte de lokale butikker. 40% af dem, der handler mere online, mener også det er vigtigt at støtte de lokale butikker.

Næsten halvdelen af danskerne planlægger at gå på Black Friday udsalg og i modsætning til de foregående år vil Black Friday blive mere digitalt på grund af de igangværende restriktioner.

Det viser en undersøgelse blandt de danske butikker, som analyseinstituttet Kantar/Sifo har foretaget for PriceRunner.

42% af butikkerne satser på at gøre Black Friday til et online udsalg. Kun 5% vil satse på at det skal være et udsalg i den fysiske butik. 21% af butikkerne satser på en kombination.

Det giver de lokale fysiske butikker store udfordringer på en udsalgsdag, hvor der normalt kommer mange mennesker i byen for at gå på udsalg og møde andre mennesker. På trods af den store opbakning til de lokale butikker vil mange danskere gå på Black Friday hjemme ved computeren, siger Martin Andersen.

Fire ud af 10 danskere skal på Black Friday udsalg

42% af danskerne planlægger at deltage i Black Friday udsalget. Det er en stigning på 10 procentpoint i forhold til 2019, hvor 32% af danskerne var på Black Friday udsalg.

Black Friday og hele Black Week forventes at vækste kraftigt i år, og ifølge seneste E-handelsindeks fra PriceRunner forventer 4 ud af 10 butikker at salget vil stige i forhold til 2019.

Black Friday 2020 fakta

Også den efterfølgende udsalgsdag Cyber Monday står til at blive større i år. Sidste år var 9% på Cyber Monday udsalg og det stiger til 12% i år.

Der er ifølge YouGov undersøgelsen lige mange kvinder og mænd, der går på udsalg.

Den største tilslutning er blandt de 18-29-årige, hvor hele 63% skal på Black Friday udsalg, mens kun 22% af de 60+ årige skal på udsalg.

De yngre køber mere online

34% af 30-39-årige har købt mere online under Covid 19 pandemien. I hele befolkningen er det 26%.

  • Hver fjerde dansker har købt mere online
  • Hver tredje yngre i alderen 30-39 år har købt mere online
  • Hver femte ældre over 60 år har købt mere online
  • 4 ud af 10 unge og yngre under 40 år har købt mindre i de fysiske butikker.
  • Samlet er det hver tredje forbruger, der har købt mindre i fysiske butikker.
  • Ældre forbrugere er de mest trofaste kunder i de fysiske butikker, men hver fjerde over 60 år har købt mindre i de lokale fysiske butikker.



Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.


Kontakter

Martin Andersen
Direktør
Martin Andersen