2021-03-01 07:39Pressemeddelelse

Fra håndsprit til hjemlig luksus

Stor vækst i online shopping 2021

Analyse af onlinehandlen i anden nedlukningsperiode

PriceRunner har sammenlignet hvordan danskerne har handlet online i de to nedlukningsperioder, der har været i løbet af det seneste år.

  • Nedlukningsperiode A er fra 16. marts til 15. april 2020
  • Nedlukningsperiode B er fra 1. januar til 31. januar 2021

Onlinehandelen i anden nedlukningsperiode er 35 % højere end den var i den første nedlukningsperiode i 2020.

Forskel mellem de to nedlukningsperioder

Fra håndsprit til køkkenudstyr

I den første nedlukningsperiode var det salget af håndsprit og rengøringsmidler der drev handlen til rekordhøjde i de første uger af pandemien for at blive afløst af alt det der kunne gøre den ekstra tid hjemme til at holde ud.

Det var forår og haven fik den helt store omgang – med stor stigning i salget af havemaskiner, havetilbehør og haveredskaber. Der blev købt puslespil i store mængder og meget tyder på at der stadig er mange puslespil, der mangler at blive lagt.

Puslespil - nedlukning

I al fald er efterspørgslen halveret her i anden nedlukningsperiode. Det skyldes med stor sandsynlighed, at det lige har været jul, hvor der lå mange puslespil under juletræet.

Nu er det vores hjem og behov for luksus, der driver online handlen.

Det købte vi i første nedlukning:
  1. Hygiejneartikler
  2. Mobiltelefoner
  3. Høretelefoner
  4. Legetøj
  5. TV
  6. Skærme
  7. Sko
  8. Træningsudstyr
  9. Robotplæneklippere
  10. Bærbar
Det køber vi i anden nedlukning:
  1. Mobiltelefoner
  2. Legetøj
  3. TV
  4. Køkkenudstyr
  5. Høretelefoner
  6. Lamper
  7. Bærbar
  8. Skærme
  9. Bøger
  10. Wearables

Det er især køkkenet og alt det udstyr vi bruger i køkkenet som forbrugerne bruger penge på at opgradere her i den anden nedlukningsperiode.

Det køber vi mere af
  • TV er 57 % højere
  • Møbler er 295 % højere
  • Boligtilbehør er 223 % højere
  • Brugskunst er 287 % højere
  • Gryder og pander 267 %
  • Højttalere er 161 % højere
  • Alt til køkkenet er 228 % højere
  • Køkkenudstyr er 272 % højere

Trends i nedlukningen 2021

Hjemmearbejdspladsen og skolestuen professionaliseres

Det er blevet permanent for mange danskere at arbejde hjemme, og det har fået efterspørgslen på computere og udstyr til at stige kraftigt.

  • Bærbare computere er steget med 64 %
  • Skærme er steget med 41 %
  • Gamingstol er steget med 59 %
  • Keyboard er steget med 44 %
  • Stationære computere er steget med 83 %
  • Printere er steget med 237 %
  • Blæk og toner er steget med 222 %

Salg af blæk og toner steget med 222 %

Fordybelse og afslapning

Der er også tid til fordybelse og afslapning. Bøger, garn og sytråd købes online i stort omfang for at få de lange aftentimer til at gå godt.

Bøger købt online er 255 % højere end tilbage i marts/april 2020. Hobbymaterialer er 219 % højere. Den store stigning skyldes til dels at de fysiske butikker er lukket – men også en klar trend hvor de lange vinteraftner bruges til to klassiske hjemlige sysler: Vi læser bøger og strikke.

Hobbymaterialer og bøger trender

Det søger vi efter

Det søger vi efter

Tallene er fra Google Analytics og viser hvilke kategorier, der har haft den største vækst i antal søgninger i anden nedlukningsperiode sammenlignet med første nedlukningsperiode.

Den største vækst i søgninger er efter sportstøj – og det hænger naturligvis sammen med at de fysiske sportsbutikker er lukket.

  1. Sportstøj                    178%
  2. Lommelygter             152%
  3. Køkkenapparater       152%
  4. Briller                           143%
  5. Spillekonsoller           140%
  6. Frituregryder               138%
  7. Dametøj                      130%
  8. Smart home               129%
  9. Vaffeljern                    126%
  10. Sexlegetøj                  117%
Det køber vi mindre af

Vi er hjemme og har ingen planer om at tage ud at rejse. Det har bragt salget af kufferter og rejseudstyr ned på et minimum.

Allerede nu ved de fleste danskere, at de ikke kommer ud at rejse til sommer og har planlagt at blive hjemme i Danmark.

Efterspørgslen på kufferter er næsten halveret her i anden nedlukningsperiode sammenlignet med den første nedlukningsperiode, hvor salget af kufferter i forvejen faldt til et meget lavt niveau.

Fald i onlinehandel

Vi køber dyre ting

Vi køber dyrere ting til hjemmet som for eksempel designer lamper.

Blandt de mest populære lamper er Flowerpot lamper samt forskellige lamper fra Louis Poulsen.



Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,8 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.