2020-04-08 09:38Pressemeddelelse

E-handlerne optimistiske trods Corona krisen

PriceRunners E-handelsindex

Højere end for et år siden og lidt lavere end det rekordhøje niveau i sidste kvartal. PriceRunners E-handelsindex lander aktuelt på 66,7 og viser at onlinebutikkerne i Danmark tror på fremtiden, og at e-handelsbranchen på trods af Corona krisen har haft et fint 1. kvartal i 2020.

Det viser PriceRunners E-handelsindex for første kvartal 2020. Indexet er lavet af analyseinstituttet Kantar i perioden 30.marts til 6.april via en spørgeskemaundersøgelse blandt danske online butikker.

På trods af at indexet er faldet med 2,6 point i forhold til det meget høje niveau på 69,3 i forrige kvartal, så er indexet højere end på samme tidspunkt i 2019.

E-handelsindexet Q1 2020

Vi var spændte på hvordan indexet ville udvikle sig på baggrund af den omfattende krise hele samfundet er blevet kastet ud i. Derfor er det positivt her midt i en krisetid, at e-handelsbranchen samlet set giver udtryk for, at det går godt og at troen på fremtiden er intakt, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

På trods af Corona krisen opleves salget positivt lige nu og en tredjedel af butikkerne giver i PriceRunners undersøgelse udtryk for at salget endda er meget godt.

Til sammenligning var der i forrige kvartal (Q4 2019) - hvor der var julesalg og Black Friday - kun 20 procent, der sagde salget var meget godt.

PriceRunners E-handelsindex udvikling over tid

Samlet er der 61% af butikkerne der giver udtryk for at salget er godt eller meget godt nu.

Det er tydeligt, at danskerne har kastet sig over at shoppe på nettet. Det giver en stor fremgang i mange butikker, der ikke oplever krisen negativt. Men der er også en del af onlinebutikkerne, der oplever krisen negativt, siger Martin Andersen.

3 ud af 10 butikker oplever at deres salg er negativt eller meget negativt påvirket af Corona krisen. Det er især de mindre butikker, der lider under krisen. En af årsagerne er mangel på varer på grund af at de ikke kan leveres fra producenterne samt at færre kunder bestiller varer i butikkerne.

De store online butikker er de mest optimistiske, og har også oplevet stor fremgang i salget her i andet kvartal. 9 ud 10 af de store butikker oplyser at deres salg har udviklet sig positivt eller meget positivt i andet kvartal, hvor Corona krisen har været værst.

Samlet har mere end halvdelen af onlinebutikkerne oplevet en positiv eller meget positiv udvikling i salget i løbet af Corona krisen.

Det er tydeligt, at en stor del af offline salget i de fysiske butikker er rykket online og derfor oplever mange af onlinebutikkerne stor vækst lige nu, siger Martin Andersen.

Langt de fleste e-handlere er indtil videre kommet igennem Corona krisen uden at afskedige, og små 10 procent af butikkerne giver i undersøgelsen udtryk for at de har ansat flere medarbejdere.Udvikling i fremtidstroen

Troen på fremtiden er intakt, men præget af stor usikkerhed hos den danske e-handelsbranche. Selvom den samlede fremtidstro fortsat er god viser undersøgelsen at et stigende antal butikker giver udtryk for at udsigten for de kommende 12 måneder er dårlig.

Det går godt for mange e-handlere lige nu, men ingen ved lige nu hvor omfattende den økonomiske krise vil blive som konsekvens af nedlukningen af Danmark. Derfor er der en stigende usikkerhed blandt mange e-handlere, og den skal vi tage seriøst, siger Martin Andersen.

Undersøgelsen viser at halvdelen af butikker har oplevet en stigning i omsætningen med mere end 20 procent. 3 ud af 10 butikker har dog oplevet et fald på 20% eller mere i omsætningen.Udvikling i salget under Corona krisen

Læs mere om E-handelsindexet her

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 8.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.